Katy Perry : Nibe Festival, Stor Scene

Katy Perry , Nibe Festival, Stor Scene

Katy Perry : Nibe Festival, Stor Scene

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Solen bagte publikums hoveder i Skalskoven, da Katy Perry, ligesom undertegnede, debuterede på Nibe Festival.

Festivalens store scene var omdannet til en idyllisk, amerikansk forhave for tøser med lille hvidt stakit, pink plastflamingoer og store oppustelige jordbær. Som prikken over i’et var scenens bagbeklædning dækket af et stort, lyserødt banner dekoreret med blomster og Katy Perrys navn.

Iklædt pastelfarvede poloshirts og hvide knickers trådte bandet ind på scenen til tonerne af Beach Boys’ ”California Girls”. Trommeslageren afbrød det gamle hit og resten af bandet fulgte med på deres instrumenter. Og så kom hende, de hvinende teenagepiger havde ventet på – i et lille blomstret outfit. Katy Perry indledte med de endnu ikke voldspillede numre ”Fingerprints” og ”One of the Boys” og fik hurtigt størstedelen af gæsterne på den fyldte plads til at smide hænderne over hovedet og klappe med.

Efter at have skamrost danskernes ydre og proklameret, hvordan hun vil snave med både piger og drenge, kommer første nummer med genkendelighedseffekt. ”Hot’n’Cold” fik folk til at hoppe som om de frøs i heden.

Men ud over hendes egne velkendte numre, så leverede hun også et par covernumre.

Den første af slagsen var hendes lettere modificerede udgave af Outfield-hittet ”(I don’t Wanna Lose) Your Love”. Modigt kastede hun sig også over en Queen-klassiker. Endda en af mine personlige favoritter. ”Don’t Stop Me Now” fik sat endnu mere gang i en allerede tempofyldt koncert, og hun slap rigtig godt fra at synge den.

Og synge kan hun. Det fremgik tydeligst under den stille ”Thinking of you”, hvor hun også spillede på akustisk guitar. Hun var dog mest nærværende, når hun fyrede den af til de hurtigere numre. Hun hoppede rundt på scenen til ”Ur so Gay”, der blev dedikeret til en eks-kæreste, som hun ikke har meget tilovers for. Hun kan dog takke ham for at have givet hende inspiration til nummeret, der banede vejen for hende på nettet og siden i den fysiske verden.

Og fyre den af kunne hun altså også. Der blev danset rundt og kastet med guldkonfetti på publikum under ”Waking up in Vegas”, mens et af de oppustelige jordbær blev sparket ud til publikum og fik lov til at surfe rundt, da hun sang ”If You Can Afford Me”.

Og så hoppede hun ned fra scenen. Ned for at snakke med en pige, som hun havde spottet. 15-årige Celine fra Århus og hendes veninde var faldet i Perrys smag. Havde de ikke været så unge, så ville hun have kysset på dem, sagde hun og dedikerede så sit storhit til de to århusianske ungmøer. ”I kissed a Girl” bragede ud gennem højttalerne, og Katy fik for sidste gang i den en time lange koncert rykket publikum rundt i det store åndehul i den hyggelige skov.

Måske var det manglende forventninger inden koncerten, der gjorde, at også jeg blev rykket rundt. Havde jeg været en hvinende teenagepige, så havde jeg nok givet Perry seks stjerner. Som mandlig anmelder ville jeg nok også have givet hende en så høj karakter, hvis jeg havde været lige så godt underholdt i to timer. Måske det kommer en dag, når hun har et bredere repertoire. Indtil da må min indre, let skjulte partytøs dog bøje sig i skovstøvet og trods alt tildele fem flotte stjerner.