Lucinda Williams : Roskilde Festival, Arena

Lucinda Williams , Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Varmen tog stadig kvælertag med publikum på Roskilde Festival, da Lucinda Williams torsdag aften gik på scenen på Arena. Iført jeans, sort top og solbriller indtog rockens seje moster rampelyset. Den nu 56-årige sangerinde og hendes faste band, som hun også turnerede med i Danmark for to år siden (om end guitaristen Doug Pettibone for nylig er erstattet af Eric Schermerhorn), lagde blødt ud, og efter de første par numre var hverken band eller publikum for alvor blevet tændt. Lucinda Williams kom med høflighedsfraser om, at det var godt at være på Roskilde, og at det var en skøn årstid, men det kunne det ikke fortrænge indtrykket af, at det overvejende modne publikum stadig ventede på, at festen skulle begynde. Først efter en håndfuld numre kom der mere nærvær og nerve i sættet, og Lucinda Williams' på en gang følsomme og rå og rustne skærebrænderstemme begyndte at få tag i publikum.

Med numre som "Little Rock Star" og "Come On" midt i sættet begyndte der for alvor at ske noget. Det sejt swingende orkester med guitaristerne Chet Lyster og Eric Schermerhorn i front sled i det for at løfte koncerten, endda så meget, at der røg en streng undervejs. og var i det hele taget fremragende backing for Lucinda Williams, der nok har en stor stemme, men ikke er nogen tilsvarende stor entertainer. Dertil er hun for indadvendt formummet som hun var bag sine mørke solbriller.

Lucinda Williams havde pakket de mere sarte og sofistikerede numre fra album som "West" væk, hvilket måske var forståeligt på en stor scene som Arena, men det fik samtidig koncerten til at fremstå mere stivbenet og lidt for old school rock'n'roll-præget, hvilket paradoksalt nok var med til at skabe en effektfuld afslutning på koncerten med numre som den ligefremme "Honey Bee" og en kopiversion af AC/DC's "Long Way To The Top". Koncerten havde endelig løftet sig, men var også slut, før den for alvor var kommet i gang.