Hot 8 Brass Band : Roskilde Festival, Cosmopol

Hot 8 Brass Band , Roskilde Festival, Cosmopol

Udstyret med blæsere, trommer, insisterende smil og en omgang ombyggede covernumre indtog Hot 8 Brass Band Cosmopol. De færreste har hørt om disse 10 mørke amerikanere på vores breddegrader, men bandet havde tilsyneladende sat sig for at give os en fest, vi ikke glemmer snart. Fra starten blev vi hvirvlet ind i frontrapperens crowd control, som gik ud på at vifte med armene og gentage forskellige sætninger. De 10 herrer, deriblandt én i kørestol,  er ikke mesterlige musikere. Men de gjorde det alligevel så fyldestgørende, at det mere end rakte til en god koncert. En række blæsere, deriblandt en tuba, udgjorde den ene del af bandet, mens percussion og vokal udgjorde den anden. Med glimrende vejr og hele Roskilde Festival som baggrund havde alle aftenens bands i forvejen masser af medvind, og Hot 8 sprang midt ind i det hele for at ride bølgen i land. Bands af denne slags spiller sjældent i Danmark, med mindre der er samba i Fælledparken, og sammen med resten af salen hoppede jeg med, mens jeg behændigt undgik kæderne, som snoede sig igennem Cosmopol.

Hvis man skal sætte en finger på noget, skulle det være førnævnte småfejl i melodierne. Samtidig klumpede det hele sammen, så det blev svært at afgøre, hvad der var med vilje, så om sige. Der manglede en indre koordination eller diciplin, og mens denne rolle nok skulle have tilfaldet frontmanden og løfte numre som "Sexual Healing" (Marvin Gaye) op i en højere enhed, blev det i stedet en rodet masse, som dog alligevel passede fint til det dansende publikumshumør.

Man kan komme langt med et åbent hjerte, et par salsa-trin og et frydefuldt hjerte, og selvom jeg aldrig fik set New Orleans før orkanen Katrina, fik jeg i aften alligevel en smule syn for sagen. Det var ikke første gang, og bliver heller ikke sidste, at jeg naivt bevæger mig ind i et fremmed telt, fyldt med glade mennesker og et oversøisk band, for at se hvad skæbnen har i vente.