Glasvegas : Roskilde Festival, Arena

Glasvegas , Roskilde Festival, Arena

Glasvegas : Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

Der var sat i scene til et ægte rocksus med de hypede Glasvegas. Alle var klædt i klassisk sort med indlagte hvide nuancer. Hvide blomster var diskret placeret på scenen, og bassen var funklende hvid. Der var gjort klar til rock i en sort/hvid opsætning, der så ofte har begejstret på Roskilde. Men på trods af en klar visuel fremtoning havde Glasvegas svært ved både at indfri forventningerne og fylde Arena ud. Det blev på mange måder en lidt for ordinær koncertoplevelse.

Sanger James Allan arbejdede ellers for sagen, men hans vokal stod svagt i det pompøse lydbilede, fætteren Rab Allans hylende guitar kunne ikke finde fodfæste, og sangene forplantede sig derfor ikke rigtigt hos publikum. Glasvegas har ellers med deres debutalbum fra sidste år bevist, at de har hånd om den brusende rockmusik, der får støj og melodi til at gå hånd i hånd. Men de fik aldrig leveret den rockhypnose, som deres forbilleder The Jesus And Mary Chain havde så godt greb om.

Der var helt basalt for meget skotsk højland og for lidt forvredet Glasgow over gruppens musikalske optræden. Støjelementet i deres sange blev ikke udnyttet optimalt, selv om det til publikums begejstring blev luftet undervejs. Men Glasvegas greb ikke disse momenter og forfaldt til en uklar og storladen lyd.

Nu behøver man ikke at opfinde den dybe tallerken for at spille en rock, der indfanger magien. Tværtimod. Og Glasvgas har også noget specielt at byde på i form af den kejtede og formidabelt enkelt spillende trommeslager Caroline Mckay. Hun slog hårdt og monotont på stortrommen, hvilket gav sangene deres egen identitet. Men som det eneste bandmedlem fastholdt hun fokus koncerten igennem. Et fokus, som også langsomt sivede ud af publikum.

Det blev dog uventet til et ømt øjeblik, da Glasvegas skruede ned for volumnen og gav deres hyldest til den drabsdømte Phil Spector med en udgave af "Be My Baby". Helt uden det velkendte brus. Og pudsigt nok blev det ganske originalt. Det var lidt af en mangel i resten af deres koncert.