Håkan Hellström : Roskilde Festival, Orange Scene

Håkan Hellström , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Da Håkan Hellström første gang optrådte på Roskilde Festival i 2001 var han iført sit matrostøj, som dengang altid fulgte ham til koncert. Den musikalske opvarmning til koncerten dengang var en række lettere corny svenske populærsange fra 50'erne og 60'erne. Og i hvert fald den del af showet har han ikke ændret alverden ved, for før koncerten på Orange scene tonede "Edelweiss" fra musicalen "The Sound Of Music" ud af højttalerne, inden Håkan Hellström blev introduceret på følgende vis af et af sine bandmedlemmer: "Det er mig en ære at præsentere Sveriges bedste sanger! Desværre er Tommy Körberg hjemme for at fejre sin fødselsdag, så I må nøjes med "Falsksångaren från Västra Frölunda": Håkan Hellström.

Og ind kom Håkan Hellström, som forlængst har smidt sit matrostøj, i mørk habitjakke, sort skjorte og lilla bukser. Den evige dreng med det krøllede hår er tilsyneladende ved at blive voksen, men koncerten viste, at han heldigvis ikke har mistet sin charme og energi, som hvis man kunne komme den på dåse og sælge den, ville kunne opveje det økonomiske hul som Saabs og Volvos nedtur har efterladt sig.

Allerede efter første nummer smed han jakken, og satte fart på koncerten med sangen "Ramlar" fra den snart ti år gamle debut "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg", og med et karatespark ud i luften viste han, at  han stadig besidder en god del af den nærmest maniske energi, der altid har kendetegnet hans koncerter, før han i et af de næste numre viste den anden side af sit musikalske jeg i den afdæmpede "Jag Har Varit I Alla Städer".

For selvom Håkan Hellström herhjemme er mest kendt for hittet "Kom Igen Lena!", som besidder en smittende popenergi, så er hans helt store force de smukke og længselsfulde ballader om venskab og oftere - ulykkelig kærlighed. Således vekslede koncerten fint mellem Håkan Hellströms up-tempo hits som "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg", der eksploderede i et orgie af konfetti foran scenen og "Kom Igen Lena", og så de smukke ballader som "Minnen Av Aprilhimlen" og sangen om barndomsvennen og guitaristen i bandet "Hurricane Gilbert". Undervejs blev Håkan Hellström godt assisteret af Gilbert og de seks øvrige medlemmer i orkesteret, der satte tempo, når koncerten skulle op i fart, og ikke mindst akkompagnerede smukt på de mange fine ballader.

Ganske sigende for koncerten sluttede den også af med en hurtig og en langsom. Først brød publikum på festivalpladsen ud i kollektiv sang og dans på "Kom Igen Lena!", hvorefter Håkan Hellström lukkede festen med den ulykkelige kærlighedssang "Nu Kan Du Få Mig Så Lätt", hvor han synger linjerne: "Om du vil ha mig, nu kan du få mig så lätt", hvor han til slut faldt på knæ foran publikum.

Håkan havde overgivet sig til publikum, og publikum havde overgivet sig til den evige dreng, man kun kan elske. Måske netop fordi han har bevaret drengen i sig selv, sætter venskaber højt, og stadig tør blotte sit hjerte med fare for at få det knust - og tilmed er forbandet god til at synge om det - "Falsksångaren från Västra Frölunda".