Elbow : Roskilde Festival, Arena

Elbow , Roskilde Festival, Arena

Elbow : Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Sidste års vindere af den prestigefyldte Mercury Award Prize, Elbow, har proklameret en pause fra deres storladne alternative progrock til fordel for børnemusikken på deres kommende album.

Heldigvis var det deres spændende bagkatalog, de delte varmhjertet ud af på Arena-scenen sidst på eftermiddagen lørdag. Sanger Guy Garvey er en "happy lad", og havde det ikke været for ham, kunne koncerten godt være endt i døsig kedsommelighed. I stedet for viste den elskelige sanger sig som en nærværende frontmand, der forstod at få publikum med sig helt ned til de bagerste rækker i det halvfyldte telt.

Flankeret af en kvindelig strygertrio, klædt helt i sort som Garvey selv, blev der lagt ud med "Starlings", forklædt som ren kammermusik. Herefter blev tempoet hævet en del på "Bones Of You" med et rytmisk og smidigt drive, hvor bandet matchede hinanden perfekt i samspillet. Efterfølgende fortalte Garvey med et glimt i øjet, at det var syv år siden, de spillede her sidst, og at der kun var syv tilskuere. De fik en tak for at have bragt en masse nye med sig i dag.

For på trods af en høj kunstnerisk originalitet har Elbow aldrig rigtig fået det store kommercielle gennembrud, men altid mere været anmeldernes band. Et er at kunne skrive en dragende ballade fyldt med melankoli til bristepunktet, som fungerer perfekt på plade. Noget andet er, når de skal fremføres live og tilmed på en glohed rockfestival. Derfor var Elbow på grænsen til at sygne hen i kedsommelige udgaver af "Mirror Ball" og "Grounds For Divorce".

Men som indpisker fik Guy Garvey et solidt tag i publikum, da han indbød til fællessang i omkvædet på "Station Approach", som fungerede perfekt efter grundig oplæring af hovedpersonen selv. På "The Loneliness Of A Tower Crane Drive" og "Weather To Fly" og gav Guy Garvey en opvisning i, hvilken fantastisk sanger han er. Her er melankolien i de bedste hænder. Med "One Day Like This" leverede Elbow den perfekte udgang på en koncert, der en overgang var faretruende tæt på at blive lidt for fintfølende.