Malk De Koijn : Roskilde Festival, Arena

Malk De Koijn , Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Crew de Koijn havde sejret på forhånd, da de trådte ud på Arenas scene til ekstatisk jubel fra det talstærke publikum, der havde stormet ind i teltet, det sekund Fever Ray-koncerten rindede ud. Første nummer var det nye Malks Toback, som effektivt dementerede de fra tid til anden verserende rygter om, at Malken skulle være gået i opløsning eller på pension. Tilsyneladende har der været gang i det gamle prodlab, og det var rart at høre. Det var et glædeligt gensyn med de tre bananer, som sagtens kunne nå ud til publikum, også dem, der stod i udkanten af teltet, og det blev selvfølgelig også til genhør med adskillige Malk-klassikere, eksempelvis partybomben Til de folk og Sneglzillaklassikerne Fågt Op i Skalle og Radion Ska' Kneppas. Malk ville underholde, og det gjorde de, også selv om de til tider lød en smule utight, og trioen plagedes også lidt af lydmæssige hik fra computeren. Heldigvis har det regelrette og snorlige aldrig klædt eller interesseret Malk de Koijn, så de små skønhedsfejl generede ikke synderligt i det småanarkistiske, humoristiske og poetiske Langestrandsunivers, som udfoldede sig under teltdugen.

Flere gange under koncerten både antydede og benægtede trioen, at der var en ny plade på vej. Om det skal vise sig at være at være sandt, vil fremtiden vise, men i hvert fald fik vi, efter På Med Jernskjorten, som fortsatte over i en version af Max Romeos reggaeklassiker Chase The Devil, og Rocstar, en fin ny og overraskende poppet sang, Du' Min Pige Girl, som med sit omkvæd ”du min pige / du fucking nice dér” er instant syng-med-materiale. Herfra bankede Geo, Tue og Blæs en fest op, som var rigeligt stor og funky til de næsten 20.000 fremmødte og ekstremt forventningsfulde fans. Phantastisk, De Rigtige McCoys og Musclebundt gav god grund til at nikke med nakken, og viste tydeligt, hvad der gør Malk de Koijn til Danmarks i særklasse bedste hiphoporkester. De laver ganske enkelt bedre beats og skriver bedre tekster, end alle de andre, og med den slags materiale er det svært at fejle.

Koncertklassikeren Kosmisk Kaos udgjorde et smukt lighterne-i-vejret-øjeblik, mens DJ Jan fra det oprindelige MC Einar gæsteoptrådte på det nye nummer Jans Break. Et fint, nostalgisk øjeblik, også selv om det måske lidt kunne høres, at Jan ikke længere flår i de to flade hjul af stål så ofte, som han gjorde i de gamle Einar-dage. Herefter fik vi bangerne P.I.G.E., Lone Har En Kæmpestor Røv og Ørkenstorm inden det dejligt sære nummer Bab Lidt På Bønnen og superhittet Jagt, som afsluttede den regulære del af koncerten med et brag som fra flere tusinde jagtgeværer.

Publikum ville have mere, og det fik de med en samling festlige ekstranumre. Aldrig har fællessang lydt så godt, som da et proppet Arena sang ”jeg sjasker dig en gylden sø / og midt i den får du en ø / en læderbøf som du kan stik' et flag i”, og sammen med afslutteren Å åå Mæio fik Malk de Koijn pisket ekstasen op på helt nye højder. Langestrand, du er i mit hjerte.