Ulf Lundell : Roskilde Festival, Orange Scene

Ulf Lundell , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Kristoffer Kræn | GAFFA

Han lignede en vaskeægte søulk, da han indtog Orange Scene i prikket skjorte og jeans, med guldkæden klaskende mod halsen og øreringene glimtende i Roskilde-solen. Svenskeren Ulf Lundell bliver kaldt Sveriges Bruce Springsteen, og ikke uden grund. Han har nemlig en lyd, der er så identisk med amerikanerens, at man ville være i tvivl om, hvem der optrådte, hvis det ikke var for de svenske lyrikker.

Desværre virkede det, som om han spillede lige ind i en mur af de få fremmødte tilhængere, der hellere ville pleje tømmermænd med kildevæld på pladsen foran Orange Scene, end lytte til den svenskernes svar på "The Boss". Derfor sank piratens skude langsomt, i takt med at Roskildes festivalgængere fik nok af den højlydte rock.

Ulf Lundell har igennem 30 år forgrenet sit udtryk i svensk rockmusik. Den snart 60-årige kærlighedslitterat er kendt i sit hjemland for at skrive tekster om romantiske forhold mellem mænd og kvinder, og det massive alkoholmisbrug han led under i 80'erne. Den yderst produktive svenske rock og ruller har efterhånden næsten 30 albumudgivelser bag sig, men har aldrig formået at brage igennem på musikalske scener uden for Sverige. Danmark er ingen undtagelse, her er Ulf Lundell næsten ukendt, og koncerten ryger også derfor delvist i glemmebogen.

Det er så afgjort en musikalsk uriaspost at skulle spille Orange Scene op søndag eftermiddag, og det virker som et overkill af dimensioner, at æren tilfalder Ulf Lundell. Guderne skal dog vide, at han prøvede, den aldrende svensker. Med et veloplagt band og et stramt udtryk forsøgte den svenske rockfarmand at vinde respons fra Roskildes tømmermandsramte, tilstøvede publikum. Ulf Lundell rakte betænksomt mikrofonen ud mod publikum i håb om at de ville synge med, forsøgte at fremtvinge klapperi, eller at råbe "kom så Roskilde," men lige lidt hjalp det, responsen udeblev, og koncerten er hurtigt glemt.

Sættet var ellers et godt potpourri af svenskerens nye og ældre sange. Nogle af Ulf Lundells største hits - sing-a-longs som "67," "Hun Gör Mig Galen" og "Skaka På Dom" - blev fremført af det udmærkede band, men koncerter er bare bedst, når der er nogen, der følger med, og Ulf Lundell formåede ikke at skabe den kontakt til publikum, som man ellers ser foran Orange Scene.

Derfor var koncerten ikke mere end middelgod. Trods et ihærdigt forsøg fra svenskeren. Kom igen då.