Madness : Roskilde Festival, Orange Scene

Madness , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Thomas Borre | GAFFA

Solen havde for en kort stund forladt Dyrskuepladsen til fordel for et skydække, der tiltrængt bidrog til at sænke temperaturen nogle grader på festivalens sidste dag.

Det lykkedes dog forholdsvis hurtigt det syv mand store ska-pop band Mandness, der har over 30 år på bagen, at fordrive skyerne med hjælp fra rigelige mængder taktfaste horn, energiske rytmer og catchy melodier fordelt ud over cirka 75 spilleminutter.

Med den udmærkede The Liberty of Norton Folgate som seneste skud på diskografi-stammen kastede London-koryfæerne Madness sig ud en sprælsk musikalsk tidsrejse, der både bød på friske godter fra førnævnte langspiller og gamle hits af den særdeles synge-med-agtige slags. Fra sidstnævnte kategori fik det forholdsvis velfremmødte publikum blandt andet numrene NW5 og Forever Young, mens sidstnævnte kategori – strategisk placeret i showets sidste halvdel – var repræsenteret i skikkelse af træfsikre klassikere som House Of Fun, Baggy Trousers og Our House. En glimrende fortolkning af Max Romeos formidable I Chase the Devil A.K.A. Ironshirt, som både Malk de Koijn og The Whitest Boy Alive i øvrigt også citerede samme døgn på Roskilde Festival, var også på den sprudlende sætliste-menu.

Der er stadig ingen tvivl om, at bandets storhedstid skal findes tilbage i første halvdel af 1980'erne, men det blev heldigvis aldrig sådan rigtig patetisk – blandt andet fordi bandet selv havde en ironisk distance til deres egen forældelsesproces. Med hjælp fra blandt andet <i>Help!</i>-citatet "When I was younger, so much younger than today" (The Beatles, red.) havde Madness overskud, til at ironisere over deres eget grånende hår og dobbelthager.

Selvom bandet bestemt ikke har den samme charmerende gennemslagskraft som tidligere, så leverede Madness en energisk og veludført koncert med bidrag fra et særdeles indflydelsesrigt bagkatalog. Og i forhold til de øvrige nostalgiske og regressive indslag på Orange Scene (Oasis, Pet Shop Boys, Faith No More ... føj selv til!), slap Madness ganske hæderligt fra deres tilbageskuende indsats.