Deadmau5 : Roskilde Festival, Cosmopol

Deadmau5 , Roskilde Festival, Cosmopol

Deadmau5 : Roskilde Festival, Cosmopol

Roskilde Festival bliver ofte set som værende en rockfestival. Og med navne som Coldplay, Slipknot og Volbeat var dette års festival ingen undtagelse. Men på Cosmopol-scenen lørdag nat klokken 2 cementerede Deadmau5, at det langtfra kun er rock og lange guitar-riff, der gør sig godt på Roskilde Festival.

Et pakket Cosmopol var denne nat vidne til en koncert af de helt store. Selvom navnet Deadmau5 stadig kun er et stort navn i undergrundsmiljøerne, fik canadiske Joel Zimmerman sparket gang i en af de vildeste koncerter på dette års festival. En koncert, der udnyttede de aktuelle forhold til fulde. Lysshowet og det konstant hoppende musehoved på storskærmen bag mikserpulten, samt remix af Daft Punks "Harder Better Faster Stronger" åbnede koncerten med brag, og ved at gemme sine to mest spillede hits, "Not Exactly" og en remixet vokalinspireret udgave af "Faxing Berlin" til sidst, formåede han at holde publikums gejst og danseglæde i top til det allersidste nummer. De forskellige overgange fra et nummer til et andet var veludført, og den tunge bas-rytme var gennemgående i hvert nummer, således at tempoet i koncerten ikke på noget tidspunkt døde ud, mens intensiteten forblev på samme høje niveau.

Den eneste ulempe ved denne koncert må tilskrives Roskilde Festivalens program-planlæggere. At lægge Malk De Koijn og Deadmau5 samtidig på to scener, der geografisk ligger længst væk fra hinanden på festivalens område, må siges at være dårlig planlægning, specielt fordi begge disse i månederne før festivalens start, blev markedsført som nogle af festivalens hovednavne. Samtidig er Cosmopol-scenen alt for lille, og det virkede lidt, som om  festivalen, ligesom i 2008 med Fedde Le Grande, endnu engang undervurderede den elektroniske musiks popularitet blandt festivalgængerne.

Men med alle disse ting taget i betragtning skal det siges, at den elektroniske musik er kommet for at blive på Roskilde Festival, og Deadmau5 cementerede denne genres popularitet