James Taylor: Tivolis Koncertsal, København

James Taylor, Tivolis Koncertsal, København

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

Han lignede mest en bankmand, der var gået forkert. Lettere stivbenet og tilknappet klædt grænsende til det selvudslettende. Men den amerikanske singer-songwriter viste sig at være lidt af en spasmager på den underspillede måde og ufatteligt loyal og opmærksom på sit publikum.

Med His Band of Legends kunne man have forventet et musikalsk festfyrværkeri i Tivolis Koncertsal, men her måtte man vente til havens eget indslag senere på aftenen. Der var ellers mere end antydningen af et forrygende spillende band, da den sande legende Steve Gadd kortvarigt satte tempoet med trommerne i Country Road helt i starten af koncerten. Meget videre kom det ikke i en yderst velspillet koncert, hvor man hele tiden ønskede sig, at der blev lukket mere op for den musikalske godtepose, nu når James Taylor havde besværet sig med at sammensætte et legendeband.

I stedet holdt sangeren et roligt tempo, hvor vokalerne og de melodiske harmonier stod klart og afstemt. Nok var det en festlig aften, men James Taylors fløjsbløde vokal og smidige melodier rummer også stor smerte og uendelige mængder afsavn.

Selv holdt den 61-årige sanger det gode humør, mens han snakkede og jokede mellem sangene på den hyggelige måde. Helt så hyggelig er Tivolis Koncertsal ikke, hvor vagtpersonalet slår hårdt ned på enhver form tilløb til løssluppenhed. Vi befinder os jo i en agtværdig koncertsal. Fotografering er selvfølgelig strengt forbudt i disse tider, hvor alle har et digitalt kamera i mobilen, hvilket fik vagtpersonalet på overarbejde. Her gav James Taylor dog hurtigt kontraordre. Digitale fotos kunne nemlig hurtigt slettes, som han listigt bemærkede.

Så var stemningen ligesom sat, og James Taylor arbejdede sig trofast gennem sin fortolkning af den amerikanske musiktradition. Vi fik klassikerne Shower The People, Caroline On My Mind, Mexico og Carole Kings You've Got A Friend. Men ellers var det en koncert spækket med fortolkninger fra den amerikanske musikhistorie, og hans seneste udgivelse hedder da også Covers. Sange, som vi altid har spillet, som han bemærkede.

James Taylor gør på den måde en dyd ud af at holde den amerikanske musiktradition i live. Foruden hans egne karakteristiske vestkystmelodier blev der holdt countryhof, og en snedig blues kunne bandet bestemt også spille.

Publikums henrykkelse og taknemmeligheden fra James Taylor var næsten rørende at opleve. Men det var også et publikum, der var parate til at ryge op for sæderne, når bandet for alvor satte et højere tempo, hvilket dog skete ganske sjældent på en aften, der mest var helliget nydelsen og hyggen.