x
Malene Mortensen: Copenhagen Jazzfestival, Charlottenborgs gård

Malene Mortensen, Copenhagen Jazzfestival, Charlottenborgs gård

Malene Mortensen: Copenhagen Jazzfestival, Charlottenborgs gård

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Der er musik, der opstår ud af nødvendighed. Og musik, der ikke gør. Helt generelt. Og som oftest er det let at mærke forskellen under en koncert.

Da Malene Mortensen stod på scenen i Charlottenborgs gård torsdag, var det svært at mærke nødvendigheden. Ikke dermed sagt, at Malene Mortensen intet havde at byde på. Slet ikke. Men… det var svært at mærke hjerte eller smerte i det repertoire, hun præsenterede fra sine hidtidige og et kommende album.

Malene Mortensens vokal er fin. Men selv den mindste vind fra Nyhavn, ind igennem porten til Charlottenborgs gård, truede med at udradere vokalen på den lille scene. Og ikke alene på grund af et tilbageholdt lydniveau, men lige så meget på grund af et tilbageholdt udtryk fra sangerindens side. Det var som om, der manglede en insisterende kraft. En egentlig nødvendighed. Som om en forfængelighed stod i vejen og fastholdt hende i et lillepigeagtigt udtryk – vokalt og konkret fysisk på scenen. Selv en gennemført smuk ballade som Empty Skies forblev lettere uhåndgribelig for publikum. Fordi Malene Mortensen ikke – tror jeg – søgte ind i sig selv og fandt det sted, hvor hjerte og smerte rimer, og hvorfra en autenticitet og originalitet kan strømme.

Malene Mortensen fremstod lidt umoden og forfængelig – påvirkelig for eksempel af kommentarer fra sine sidemen. Hun fremstod ikke som en moden kvinde, der insisterende indtog en talerstol, fordi hun havde noget at berette. Af samme grund forblev koncerten en forglemmelig oplevelse.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA