Palle Mikkelborg: Copenhagen Jazzfestival, Gl. Scene, Det Kgl. Teater

Palle Mikkelborg, Copenhagen Jazzfestival, Gl. Scene, Det Kgl. Teater

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Med titlen ”Celebrating Palle Mikkelborg / AURA” var der lige som lagt op til et genhør med – ikke bare Palle Mikkelborg, men netop også AURA, det kanoniserede værk, som Mikkelborg skrev til Miles Davis, da denne for 25 år siden skulle modtage Sonning-prisen, og som hverken Mikkelborg eller andre siden har spillet live. Vel bød koncerten på udvalgte satser fra AURA, men kun udvalgte satser. Og dét var lidt en skuffelse. Til gengæld var der så meget andet godt, der udgik fra den fuldt besatte Gl. Scene i Det Kgl. Teater.

Med sig på scenen havde Palle Mikkelborg et hav af musikere, som undervejs i koncerten indgik i skiftende passager i forskellige konstellationer. Man kunne se og høre Mikkelborgs kone, Helen Davies på harpe, Thomas Clausen på klaver, Moussa Diallo på el-bas, Chris Minh Doky på kontrabas, Marilyn Mazur på trommer og percussion, Kim Menzer på trommer og percussion, Mikkel Nordsø på guitar, Gert Sørensen på electronics, Joakim Dam Thomsen på obo og Blood Sweat Drum’n'Bass Big Band dirigeret af Jens Christian “Chappe” Jensen.

Alt var tilrettelagt og komponeret af Palle Mikkelborg, som til gengæld også var åben over for improvisationer undervejs lørdag aften. Kompleksiteten i materialet, det store antal musikere og et formodentlig begrænset antal timer til at øve sig gjorde imidlertid, at der indsneg sig fejl – typisk i overgange mellem passager. Trods de åbenlyse skønhedsfejl udviklede koncerten sig dog – som forudsigeligt - til en oplevelse, fordi der blev spillet med hjertet, ud af autenticitet og ud af nødvendighed.

Det er klart, at trompetisten selv – med sit eminent, tilbageholdte spil – tiltrak sig opmærksomhed. Men også – og især – tiltrak Mikkel Nordsø, Marilyn Mazur og Chris Minh Doky sig opmærksomhed som sublime solister. Blood Sweat Drum’n’Bass Big Band dirigeret af Jens Christian ”Chappe” Jensen tiltrak sig derudover opmærksomhed – ikke kun i kraft af antallet af musikere og bandets gennemgående volumen, men også i kraft af dets – gehør og evne til at omsætte selvsamme til udtryk.

”Celebrating Palle Mikkelborg / AURA” blev – i kraft af Mikkelborg, solisterne, big bandet og sammenhængen som sådan – til en spirituel rejse, som på én gang signalerede fortid, nutid og fremtid.

Aftenen fungerede som en hyldest til Mikkelborg og hans musikalske venskaber, gamle som nye, og tilkendegav med al ønskelig tydelighed, at Mikkelborg ikke bare er en erfaren, men også i den grad stadig levende kunstner, som nysgerrigt slår lyttelapperne ud, bearbejder det, han hører og omdanner det til sit eget.

Den hyldest, der tilflød mesteren, var ovenud fortjent. Og man forstod ham, da han – efter koncerten først fortalte, at han selv havde frygtet at fejle denne aften, men heldigivs var kommet i tanke om, at Miles Davis under arbejdet med AURA havde sagt: ”Do not fear mistakes, there are none,” og siden – som en hyldest både til de afdøde mestre Miles Davis og Michael Jackson – sammen med sin harpespillende kone spillede Charlie Chaplins Smile og dermed lukkede aftenen i Det Kgl. Teater.