Babyface: Store Vega, København

Babyface, Store Vega, København

Babyface: Store Vega, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Mr. big stuff

For nogle af os var det en begivenhed vi havde ventet længe på. Legenden Kenneth "Babyface" Edmonds, den førende tekstforfatter, sangskriver, musiker og solo-artist inden for r&b-genren gennem de seneste 30 år, gæstede for første gang lille Danmark. Men man kunne se, at årene fra hans storhedstid er gået, eller også er det krisen, der kradser, for der var kun solgt 600 billetter til en sal, der kan rumme 1500.

Koncerten startede da også en med annoncør-stemme, som med pomp og pragt fortalte, hvilken mand vi nu skulle til at opleve på scenen. Det var en meget simpel opsætning på scenen, den klassiske trommer, bas, guitar og keys. Ingen korsangere eller kæmpe orkester. Babyface lagde hårdt ud med hits fra storhedstiden som For The Cool In You, Every Time I Close My Eyes og Never Keeping Secrets. Leveret overbevisende af både det velspillende band og manden med flødestemmen. Man nåede lige at frygte, at han bare ville lire hits'ne af, men han heldigvis indledte han efter denne åbning en nær dialog med publikum.

Nærkontakt

Babyface behøvede ikke at overbevise nogen om sin karisma og talent på en scene, så han var helt afslappet og fik i pauserne en god snak med publikum. Allerede efter åbningen tog han den akustiske guitar frem og fortalte en lille historie om dengang, han i syvende klasse for første gang hørte sangskrivning, som var markant anderledes end den soul-musik, han ellers er opflasket på, nemlig James Taylors Fire & Rain, som han derefter spillede på guitaren. Han fortæller også historien om en anden af sine idoler, som henvendte sig til ham for at få skrevet et nummer, og spillede så Claptons Tears In Heaven afsluttende med en lækker solo. Både historiefortællingen og soloerne kom der mange flere af i løbet af aftenen.

Mange hits i minuttet

Der er Babyface-hits nok at tage af. Blandt andet har han jo skrevet en del for andre artister. Det var således tid til et medley. 10 numre af blandt andet hans gamle band The Deele, Bobby Brown, Johnny Gill, Jodeci og Boys II Men. Et sandt nostalgi-trip. Noget, crowden kunne lide. Medleyet blev indledt med en sjov historie fra dengang, The Deele tourede med El DeBarge, og en ung uprøvet Babyface fra sidelinien blev inspireret til at skrive kærlighedssange, da han måtte lægge øre til pinlige corny hits fra den enormt populære DeBarge. Babyface, som allerede fra fødslen blev forelsket i alle smukke eksemplarer af det modsatte køn, ifølge ham selv, blev, som alle ved, mesteren af kvalitets-kærlighedssange.

MJ-hyldest selvfølgelig

Babyface underholdt endnu engang med historien om, hvordan han kom til at interviewe Jackson 5 og MJ, hans store idol, ved at lyve om, at han skrev for et blad. Derefter gav han en indlevende rendering af MJ's passende ballade Gone To Soon fra Dangerous-albummet.

Crescendo-afslutning

Koncerten fortsatte med groovy r&b i form af et nyere hit Grow & Sexy, hvor bandet fik lov at give den fuld gas. Så var der bandrunde, hvor alle fire musikere faktisk imponerede på, hver deres instrument. Bagefter blev tempoet sænket, og Babyface billierede endnu engang for vildt på den akustiske guitar i introen til Change The World. Igen et nummer, folk havde ventet på. Koncerten, der varede lidt over halvanden time, sluttede med en lang version af Whip Appeal med guitar-solo og fuld knald på. Babyface blev selvfølgelig klappet tilbage til det planlagte ekstra nummer, som var stille og rolige When Can I See You Again. Og så var det helt slut. Lyset blev tændt hurtigt.

Selv om vi ikke kom hele vejen rundt om de største og bedste hits (hvilket ville have taget hele aftenen), selv om han ikke kom med det helt store show, og at koret var playback, så gav Babyface den hele armen, og det blev til en oplevelse af de store.