Kashmir : Grøn Koncert, Esbjerg

Kashmir , Grøn Koncert, Esbjerg

Kashmir : Grøn Koncert, Esbjerg

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard | GAFFA

Det var en mildest talt glad Kasper Eistrup, der gik på Grøn Scene iført en art hvid kedeldragt, for at give Esbjerg en folkefest. Der var smil fra øre til øre, en masse hoppen rundt og en gentagen vinkebevægelse med den venstre hånd. Glæden virkede ægte, men også forceret, grænsende til det skabagtige.

Numrene spændte fra "Leather Crane" fra debutpladen "Travelogue" fra '94 og til "Electrified Love", der først kommer på den sjette plade, der kommer til foråret. Med træfsikre hits derimellem. Og sætlisten beviste, at Kashmir har et imponerende sangkatalog, der spænder flere over årtier.

Og fedt var det, at den helt gamle sang, med godt gang i, havde fat i publikum. Mere skuffende var den nye. Ikke umiddelbart så spændende, hvad publikums reaktion også bevidnede.

"Surfing the Warm Industry" og "She's Made of Chalk" blev leveret med største selvfølgelighed. Ligesom "Mom in Love, Dad in Space" blev det. Alle tre fantastiske sange, der naturligvis også blev genkendt af publikum og også spredte en del glæde. Men de kunne have spredt mere. Selvom de tydeligvis var forsøgt opfrisket. De blev lidt fladt leveret, og vi blev et par gange afbrudt af, at Eistrup lige ville spille et vers igen, eller ville lave noget andet om. Nok er det længe siden, de har spillet live, men Kashmir er simpelthen for store til den slags.

Kasper Eistrups leg gav et par fede ting på guitaren, og koncerten var ikke dårlig. Slet ikke. Der var en del begejstrede tilhørere. Og nye fans kom der nok også i Esbjerg. For selv på en ufokuseret dag har Kashmir gode sange og en naturlig forstand på at spille dem. Men har man tidligere set den storm af gnister, Kashmir kan lave mellem sig selv og deres publikum, må koncerten kaldes en skuffelse. Det fedt leverede ekstranummer "Rocket Brothers" til trods.