Kronos Quartet
Floodplain

Kronos Quartet: Floodplain

Album / Warner Music
Udgivelse D. 28.07.2009
Torben Holleufer

Den amerikanske Kronos-kvartet er et ensemble, der har gjort det til deres fornemme opgave at sætte sig ind i alverdens musik og så formidle den tro mod traditionen. Hvor rigtigt mange bruger forskellige verdensdeles tradition som gimmick, går dette ensemble ind i selve sjælen af musikken og formidler denne på fornemmeste vis. Og den får ikke for lidt, som på denne udgivelse, der tager rundt i specielt den arabiske verden og Asien. Her er der flere gange brug for specialinstrumenter, der er umulige at opdrive, såsom en etiopisk 10-strenget lyre, men det klares af orkestrets faste instrumentbygger hjemme i Los Angeles. Mens musikerne selv - i det her tilfælde Jeffrey Zeigler, der ellers spiller cello - så gør deres yderste. Og yderste i Kronos-terminologi betyder virtuose.

De har en lang række udgivelser bag sig, hvor de har samarbejdet med eksempelvis afrikanske mestre, og også her har de fat i ekempelvis den sublime sanger fra Azerbaijan, Alim Qasimov, der ledsaget af datteren Fergana står for en formidabel stemning på den 12-minutter lange "Getme, Getme". Qasimov er en verdenssanger, og Kronos-kvartetten yder ham selvfølgelig maksimal støtte. Og så kommer vi ellers rundt. På den indiske raga, hvor Hank Dutt får vist, at han kan spille indisk violin på ypperste niveau, og der også er besøg af komponisten Terry Riley, som sørger for, at tamburaens drone har den rette lyd. Det er formidabel meditativ musik og med stor spændvidde. Ligesom den anden violinist, David Harrington, tager en gammel sang fra den fornemme irakiske tradition helt hjem med fornemt spil.

Blandt de glædelige gensyn er også en bid, der ellers er kendt fra den store libanesiske sangerinde Fairouz' berømte Påske-plade, "Good Friday - Eastern Sacred Songs". Stykket hedder "Wa Habibi", og i kvartettens instrumentale version er det, som om sangerindens ånd svæver i rummet. Det er stor kunst.

Stærkt anbefalelsesværdig plade. Tjek den ud og - hvis du ikke kender Kronos Quartet - hele bagkataloget.