Speed Caravan
Kalashnik Love

Speed Caravan: Kalashnik Love

Album / Real World/Playground
Udgivelse D. 14.09.2009
Torben Holleufer

Speed Caravan er en trio anført af den formidable arabiske lutspiller, Mehdi Haddab, der har rødder i Algeriet. Jeg havde den udsøgte fornøjelse at opleve orkestret sidste år i Sevilla, da de var showcase på WOMEX, den årlige messe for verdensmusik, som i år flytter til København. Og det var altså en koncert, der kom pænt ud over rampen. For Haddab spiller altså en seriøs spade af en oud (den arabiske lut), hvor han dels tager alle de traditionelle toner fra dette herlige båndløse instrument, og så giver det hele effektboardet af fuzz og overdrive, når det er det, der skal til. Altså klar heavyrock spillet på oud!

Hans makker er den blændende franske bassist, Pascal Teillet, og dertil kommer en gammel samarbejdspartner i Hermione Frank, som tager sig af hele galleriet af elektroniske effekter, samt ikke mindst beats. På scenen var der også en darboukaspiller, men sådan er det åbenbart ikke på pladen. Orkestret er ret originalt, selv om der er klare inspirationer tilbage til bands som det ægyptisk-schweiziske band Maniacs vs. Sharkhiat, som huserede omkring 1995. De var dengang lysår forud, men alle deres påfund og de andre bands centreret omkring producer Pat Jabbar og selskabet Barraka El-Farnatshi resulterer nu i bands som Speed Caravan, der oven i købet er ude på Peter Gabriels højt estimerede pladeselskab, Real World, som efter nogle hårde år synes at finde fodfæste igen.

Og det er en forfriskende plade, som trioen har begået. Jeg er vild med udtrykket, og Mehdi Haddab spiller formidabelt med stor originalitet. Ligesom jeg rigtigt godt kan lide glimtet i øjet, der gør, at de spiller en superversion af det gamle The Cure-hit "Killing An Arab", ligesom der er indsatser fra venner i det parisiske miljø, blandt andet raï-stjernen Rachid Taha.

Speed Caravan har lavet en plade med stor originalitet, og man må sige at den traditionelle arabiske musikopfattelse for alvor er ved at få taget mødommen med plader som denne.

Friskt gået.