TV On The Radio: Store Vega, København

TV On The Radio, Store Vega, København

TV On The Radio: Store Vega, København

Anmeldt af Lars Löbner Jeppesen | GAFFA

Fem lange og drøje år er der gået siden det gennemgeniale Williamsburg-kollektiv TV On The Radio sidst gæstede Danmark, og forventningerne i Vegas store sal var af gode grunde sitrende spændte.

Men før vi fik det anmelderpriste band at føle havde Vega sørget for vedkommende opvarmning med Stockholm bandet Little Dragon med den charmerende Yukimi Nagano i front. Kvartetten fik på elegant vis draget os ind i et sfærisk og drømmende univers med en sound med flere programmerede og analoge perkussionlyde, end man ville støde på, hvis man væltede en stige i Tom Waits' garage. Gruppen lå konstant på en knivsæg mellem at være konservatorie-nørderi og Sveriges næste scoop.

Klokken 21:25 trådte bagmændene bag sidste års bedste plade (ifølge blandt andet Spin og Rolling Stone Magazine) på scenen for at fyre op under smeltediglen af alternativ rock, jazz, soul, doo-wop, gospel, electronica, hipster-støj og gud ved hvor mange andre genrer.

Selvom den vokal-ekvilibristiske frontmand Tunde Adebimpe gjorde sit for at tiltrække sig opmærksomhed, kunne man ikke undgå at fængsles ved lyd-arkitekten Dave Siteks på samme tid tilbagelænede og slidende arbejde med Telecasteren. Flere havde nok regnet med at se Sitek agere dirigent, men det bebrillede geni holdt sig ærbødigt i baggrunden på trods af at være det måske største rock-producer-talent siden Brian Eno.

For et så studie-overlegent band som TV On The Radio vil der altid gå en del tabt i live-sammenhæng, men det, der blev leveret under den 80 minutter lange koncert var så overvældende intenst, at selv de efterfølgende klogeåge-kommentarer på pissoiret om, at trommeslageren Jaleel Bunton ikke lå knivskarpt på beatet, må afvises som petitesser og en misforståelse af rockkoncert-formatet.

For gruppen fik én gang for alle bevist, at de ikke kun er et genialt album-band, men også en fryd at opleve live.  Og at de helt uden samples kan spille deres så facetterede sange, må siges at være noget af en respektaftvingende bedrift. I øvrigt er den livemæssige tilføjelse af sjettemanden Stuart Bogie noget af det mest effektive, man har hørt på det oversete rock-instrument saxofon, siden The Stooges med Steve MacKay lagde turen forbi Danmark.

Hvis man skal klandre TV On The Radio for noget, så må det være at fokusere så meget på deres nye materiale. For selvom Dear Science-albummet er deres mest tilgængelige udgivelse til dato, står de med et prioriteringsproblem over for gamle fans, når de undlader suveræne sange som "Dumb Animal", "Province", "Dry Drunk Emperor", "I Was A Lover", "Hours", "Wear You Out" og "Dirty Whirl".

Men som en kollega pointerede, er og bliver det en stor dag, når et band som TV On The Radio kan spille for et udsolgt Store Vega. Og da det længe ventede bal på behørig vis blev afsluttet med det egentlige gennembrud "Staring At The Sun", med et ekstra skud pondus, stod det soleklart, at vi gerne venter et par år på, at de kommer igen. Men helst ikke fem år igen...