Nik & Jay : Det Store Telt, Bork Havn Musikfestival

Nik & Jay , Det Store Telt, Bork Havn Musikfestival

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Så skal jeg da ellers lige komme efter, at festen startede i Bork. Mens vejrguderne havde valgt at holde indbyrdes brydekamp over Bork Havn hele dagen, var det klokken 21.43, et par minutter før Nik & Jay gik på scenen, at festen for alvor startede i Bork. Hvad Destiny's Child-tøsen Kelly Rowland ikke formåede onsdag aften, gjorde vores alle sammens danske popstjerner Nik & Jay og et ekstremt oplagt publikum i aftes faktisk allerede, inden stjernerne og deres velsmurte popmaskine gik på scenen. Teltet var propfyldt af forventning, og Nik & Jay levede op til det hele og lavede en freak'n fuck'n fest.

"Nik & Jay" lød det allerede taktfast fra publikum, inden de to stjerner kom på scenen, og pigehvinene ville ingen ende tage, da spotten endelig afslørede de to på hver sin side af trommeslager Peter Düring. Man måtte minde sig selv om, at vi ikke var til koncert med et internationalt popidol som Justin Timberlake, men pæredanske Niclas Petersen og Jannik Thomsen fra Værløse. Men det er lige nøjatigt det, de to drenge fra Værløse kan, de kan og vil være popstjerner og give janteloven en velfortjent fuckfinger, og vi elsker dem for det.

Bork Havn Musikfestivals store nye telt var proppet, og det virkede som om, alle sommerhuse i området var tømt. Det var virkelig den bredeste del af festival-Danmark, der var samlet her til fest. På bardisken sad børn i alle aldre. Her var synligt bevis for, at Nik og Jay når hele vejen rundt. I det hvide telt sås stiletter side om side med badesandaler.

Nik & Jay startede ud med et medley af nogle af deres største hits, og publikum sang lykkeligt med, mens bandet beviste, at succesen ikke er kommet ud af ingenting. Det var tydeligt et band, der var top-forberedt og lyden, beatet og breaksene sad lige i skabet. Vi var langt fra den klistrede glatte poplyd, man alt for ofte møder indenfor den stil Nik & Jay dyrker. Stor ros til bandet, hvor bl.a. fremragende Allan Gade på spade, gennem flere år har været med til at give Nik & Jay et lækkert rockpunch, som er enestående effektfuldt. Men først og fremmest er bandet en sammentømret enhed, som ganske enkelt er en sand fornøjelse at lytte til.

Vi fik rystet vores røv, poppet det, der skulle poppes og fortalt hinanden, at vi bare var for lækre. Der blev drukket tæt blandt ungdommen, og mon ikke der var et par stykker, der ville "brække sig af glæde over livet i det nærmeste havnbassin", som TV-2 engang sang, på vej hjem til teltet i nat. Overalt var der smil og glæde og høj stemning på denne lykkelige torsdag, hvor der var effektivt slukket for TV-2 og i stedet tændt for virkeligheden.

Den smukke "Et sidste kys" fra drengenes seneste plade druknede i fællessang, og der var ikke et øje tørt. Glædesrusen fra publikum overdøvede af og til bandet. Det var i sandhed hot, hot, hot. "En Dag Tilbage" var et smukt eftertænksomt øjeblik, om at elske, mens vi tør det, og leve, mens vi gør det, og vi tog rådet til os.

Aner vi konturerne af nogen, der med tiden kunne blive opdaterede arvtagere til Kim Larsens flabede, samlende folkelige musikalske urkraft?

Måske? Måske ikke?

Held og lykke med projektet, homies!