Vincent Van Go Go : Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Vincent Van Go Go , Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Vincent Van Go Go er gået hen og blevet lidt af et husorkester på Den Grimmeste Festival. Bandet har et fremragende live-ry, som de til fulde levede op til på denne deres femte optræden på Grimhøjgård. I år havde de fået opgaven med at banke gang i fredagsfesten for de lidt sløve festivalgæster, der var i gang med at restituere efter torsdag aften og nat. Det var således et perfekt tidspunkt at få en dosis af Vincent Van Go Gos smittende reggae-funk-rytmer.

Bandet lagde ud med "Balele Blackstar". Johannes Nørlykke gik straks i clinch med publikum og fik øjeblikkelig kontakt. Hos Vincent Van Go Go er der ikke noget med cool attitude og mørke solbriller, her er det alle mand frem på scenen i tæt kontakt med publikum. "Crime Boy" var næste nummer, der ligesom åbneren stammer fra det seneste album "People". Dette album er i øvrigt optaget "live in front of a studio audience" for at opfange og gengive noget af den energi, som bandet helt åbenlyst får i mødet med publikum. De fleste af de numre, der blev spillet på Skovscenen, lå et pænt stykke fra albumudgaverne. Der blev lavet nye introer, leget med tempoet og så videre. Det er svært at afgøre, hvor meget der er indstuderet, og hvor meget der er regulær jam, men det virker, som om bandet hygger sig rigtig godt, når arrangementerne flyder lidt, og det er med til at styrke det vitale indtryk, de giver som helhed.

P3-hittet "Girls" fra bandets første album var et godt eksempel på dette. Her var der klart dømt legestue, hvor også dagens eneste rekvisit, en percusionist i skibukser (som jeg desværre ikke fik fat i navnet på ) kom til sin ret. Her fik vi som publikum også en gang klappetræning, kompetencer, der hurtigt blev brug for igen, da nummeret efter en ordentlig omgang jam og congas gled over i det sidste nummer "Handclaps".

Derefter var der lækker reggae som ekstranummer og gensidige kærlighedserklæringer imellem band og publikum. Jo, det var en klar optur at være i selskab med Vincent Van Go Go i en frugthave bag en bondegård i Brabrand.