Troels Abrahamsen : Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Troels Abrahamsen , Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Troels Abrahamsen har efterhånden fået status som et af dansk musiks fremmeste vidunderbørn og kan, ud over de talrige aliasser, han anvender for at få rum til de mange kreative udfoldelser, også notere sig en Steppeulv-pris for bedste producer i 2008.

Aktuelt har han i eget (fulde!) navn udgivet det fremragende album "WHT", der senere på året følges op af det, der må formodes at blive en stilmæssig modsætning, nemlig "BLCK". Det er imellem disse to projekter og touraktiviteten med Veto, at Troels Abrahamsen har fået tid til et besøg på Den Grimmeste Festival, hvor han senest var i 2008 under navnet Supertroels.

Abrahamsen skulle afslutte et flot fredagsprogram på Skovscenen klokken 01.00, og der var en forventningsfuld stemning på græsset foran scenen. Det virker som om, han har ramt et lidt bredere publikum med den originale blanding af organisk lyd og elektroniske instrumenter, som han præsenterer på "WHT". Han kunne således gå på scenen til taktfaste "Troels, Troels"-råb.

Der blev lagt ud med "I Am Not an Island" der udviklede sig fra Troels Abrahamsens computer og langsomt involverede trommer og bas. Det var i det hele taget en lidt stille opstart, hvor de melankolske, stemningsfulde numre skulle have lidt tid til af folde sig ud. Der kan godt gå lidt hjemmekontor i Abrahamsens fremtoning. Placeret bag et bord med en pc foran sig mangler han reelt kun telefon og arkitektlampe for at fuldende dette indtryk. Der blev da også snakket en del blandt publikum under de første numre, i en grad så det nærmest overdøvede musikken.

Det skulle dog hurtigt vise sig, at vi befandt os på en opadgående kurve i forhold til intensitet og stemning. Dette blev understreget under "Switch It Off" der har en mediterende dragende stemning der ikke kunne ignoreres af selv de værste snakkehoveder. Her røg de første hænder i vejret, og da bandet herefter gled over i "Worksong", var der fest. Der blev ikke sagt meget fra scenen, men de tre "WHT"-numre "Collider", "End Scene" og særligt "Shine Your Light" gjorde ord overflødige. Numrene gør sig alle særdeles godt live og Michel Svanes trommespil oven på de programmerede beats giver en levende rytmisk bund, der er svær at stå stille til. Det var der sandelig heller ikke mange, der gjorde.

Herefter stoppede de velkendte numre for mit vedkommende, men de næste 20 minutter smeltede et ukendt antal af Mockingbird-, Supertroels- og Abrahamsens kompositioner sammen i et særdeles dansevenligt potpourri. Jeg var dog i stand til at identificere "Conga"og "Effort", der har været tilgængelige på nettet i forskellige udgaver. Hvis det er det materiale, der påtænkes udgivet på "BLCK"-albummet, bliver det virkelig stærke sager. Samtidig fik lyd og lys lige en ekstra spand kul, så man næsten følte sig henført til en strand på Ibiza.

Efter dette effektfulde crescendo var stemningen helt i top og tiden desværre udløbet på Skovscenen i Brabrand. Men der er senere på måneden mulighed for at møde Abrahamsen og Co. på Kødboderne og på Strøm Festival i København. Det kan varmt anbefales.