Oh Stacy : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Oh Stacy , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Århus-kvartetten Oh Stacy var dagens ottende og sidste bidrag til Starfighters-konkurrencen og indtog for 3/4's vedkommende scenen iført solbriller, selvom solen nu var gået ned over Skanderborg. Gruppen indledte koncerten med at sige, at dette var deres kun tredje koncert til dato. Sådan lød de dog ikke. Bandet er nemlig godt sammenspillet og består af ganske habile musikere, hvor især gruppens forsanger har en fyldig stemme og en meget korrekt engelsk udtale.

England lyder også som den helt store inspiration for Oh Stacy, ikke mindst den dansevenlige og let funky afart af den såkaldte post-punk, som eksempelvis Franz Ferdinand og Bloc Party er kendt for. Ligesom hos Franz Ferdinands gennembrudshit "Take Me Out" byder Oh Stacys sange også af og til på overraskende, men ganske velfungerende temposkift. Musikken er ofte bygget op omkring hurtige guitarriff og en groovy bas- og trommebund, og melodierne var udmærkede, ikke mindst sange som "To Stars", "Going Down" og "Little Eastern Girl", en hyldest til piger af asiatisk herkomst, og dem skal man jo heller ikke kimse ad. I slutningen af sættet fik vi efter de dansable sange et par ballader, som undervejs udviklede sig i en mere dramatisk, episk retning og også fungerede fint.

Efter en halv times selvsikker koncert sluttede Oh Stacy af med at forlade scenen én for én, til kun trommeslageren var tilbage, og han kastede sig så ud i noget så anti-indie som en trommesolo, men også dét virkede. Oh Stacy kom dog tilbage til en slags selvfremkaldt ekstranummer, som fik armene i vejret hos publikum, også selvom disse nu havde lyttet til upcoming bands i over 12 timer.

Oh Stacy er absolut et lovende bekendtskab, selvom de endnu mangler lidt originalitet. Men både sangene og musikerskabet er på plads.

Oh Stacy vandt Starfighters.