Baby Woodrose : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Baby Woodrose , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Det er efterhånden fem år siden, at Baby Woodrose var "talk of the town" med deres andet album, "Money For Soul", der gav dem et solidt radiohit med "Everything's Gonna Be Alright" og en nominering til Danish Music Awards. Forinden havde Baby Woodrose i årevis spillet deres dybt 60'er-inspirerede blanding af garagerock og psykedelika for et lille, men dedikeret kultpublikum. Og efter deres kortvarige mainstreamsucces synes Baby Woodrose at være tilbage i rollen som kultband. Måske derfor var kun få mennesker mødt op foran Bøgescenerne, og de skulle vise sig at være svære at ruske i gang.

Baby Woodrose gjorde ellers en hæderlig indsats fra scenen. Den altdominerende figur er sanger, sangskriver og (lead)guitarist Lorenzo Woodrose, og på det kommende album er det ham, der spiller næsten alle instrumenter. Live har gruppen længe været en trio, men der har for nylig været et par udskiftninger, så lineuppet p.t. foruden Lorenzo er guitaristen The Adam alias Adam Olsson, bassisten Kåre Joensen og trommeslageren Johan Lei Gellett. Trods det nye lineup er gruppen dog godt sammenspillet, og man kunne ikke fortænke Gellett i at smide skjorten allerede efter åbningsnummeret "Volcano" - han var gennemsvedt.

Det samme gjaldt ikke publikum, der forholdt sig forholdsvis passivt, bortset fra en lille gruppe teenagere på første række. Baby Woodrose gjorde ellers, hvad de kunne med den ene velskrevne, meget enkle, tre-fire-akkorders garagerocksang efter den anden. Om en måned udsender bandet deres sjette album, der blot har titlen "Baby Woodrose", og vi fik adskillige smagsprøver herfra, blandt andet singleforløberen "Countdown To Breakdown" og halv-balladen "Emily", en næsten melankolsk og meget melodisk sang med klare hitkvaliteter. Det samme gælder i øvrigt "Countdown To Breakdown", der også hører til Baby Woodroses mere afdæmpede sange, som bestemt ikke er deres værste.

Undervejs var der dog også masser af tryk på og en guitarsolo i hvert nummer - som regel af Lorenzo, men også af og til af The Adam. Baby Woodroses sange varer normalt kun omkring tre minutter, men her fik guitarsoloerne af og til lidt ekstra spilletid, eksempelvis i "Lost You In My Mind" og "Born To Lose", hvilket af og til gav bandet et mere psykedelisk udtryk, og det klædte Baby Woodrose.

Efter en lille time sagde Baby Woodrose tak for i dag, og det tilbageholdende publikum forsøgte ikke at få dem tilbage. Synd og skam, men forhåbentlig kan Baby Woodrose tage revanche på deres klubturné til efteråret.