The Decemberists: Lollapalooza Festival, Chicago

The Decemberists, Lollapalooza Festival, Chicago

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

"The Hazards of Love" blev hurtigt kategoriseret som et af de mest ambitiøsekoncept albums i år. Ikke mindre ambitiøst er det at fremføre albummet i sin helhed live, og præcist lige så risikabelt er det at gøre netop dette udendørs på en festival. Ikke desto mindre blev koncerten den absolute bedste, på en dag hvor både Fleet Foxes, Andrew Bird, Kings of Leon og Depeche Mode var i topform.

"The Hazards of Love" er primært forankret i Colin Meloys victorianske fortællinger, men der findes bestemt også musikalske højdepunkter. Især de tungere betonede numre som "A Bower Scene", "The Rake's Song" og "The Obduction of Margaret" rystede live den på albummet lidt rustne produktion af sig, og fandt for alvor sin rette hylde blæsende ud af festivalens massive PA-anlæg.

Det er svært at holde superlativerne fra at flyde ukontroleret i kølvandet på gårsdagens koncert. Umuligt bliver det når gæstevokalister Shara Worden (My Brightest Diamond) og Becky Stark (Lavender Diamond) nævnes. Begge klædt på til deres respektive roller i narrativet (Worden som dronningen og Stark som Margaret) leverede de intet mindre end mesterligt vokalarbejde.

Gåsehuden og kuldegysningerne ville ingen ende tage, og den silende regn, der prægede hele festivalens førstedag, tilføjede blot yderligere til koncertens dramatiske og teatrikalske islæt. Det gør næsten ondt "kun" at give The Decemberists fem stjerner. Men de seks er jeg nødt til at gemme til den skønne dag, hvor bandet gentager succeen på Det Kongelige Teater.