Johnny Madsen : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Johnny Madsen , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Det er ved at være en tradition, at Johnny Madsen - i øvrigt ligesom vennen Allan Olsen - spiller på Danmarks Smukkeste Festival tidligt på eftermiddagen. Sådan var det også i år, hvor Madsen indtog scenen med sit mangeårige faste band bestående af bassist Niels "Nello" Mogensen, trommeslager Henrik From og ikke mindst hans med rette lovpriste guitarist Knud Møller. Med andre ord var alt, som det plejede. Gedigen bluesrock med strejf af country, tilsat poetiske, ofte ordrige og til tider næsten surrealistiske tekster om skæve eksistenser og tilværelsen i stort og småt. Største nyskabelse var nok hæsheden i Madsens stemme, der synes mere hærget end nogensinde før. Både når han synger, og når han taler.

Madsen & Co. lagde solidt ud med "Vilde Villy", hvor Knud Møller hurtigt fik lov til at levere den første af mange og lange soloer. Og så tog vi ellers på rundtur i Madsens store sangkatalog med både ældre og nyere numre og både up-tempo rocksange som "Johnny The Blues", ballader som "Dans Amigo" og country-numre som "Natkatten og Rockulven". Madsen spillede mest akustisk guitar, men skiftede af og til til el-spade, når musikken blev lidt mere rocket som eksempelvis i "Havanna". Undervejs kom han med masser af spøjse anekdoter og groteske kommentarer som eksempelvis: "Jeg kan godt huske første gang, jeg fik sex - jeg har kvitteringen endnu."

Ikke overraskende brillerede Knud Møller på de seks strenge. Ikke mindst på balladen "One Man Band", hvor han fik lov at spille en solo på omkring fem minutter, og hvor han virkelig kom vidt omkring på gribebrædtet og rundt i sindsstemningerne. Både smukt og råt var det. Hans nylige kåring som Danmarks bedste rockguitarist i Ekstra Bladet er fuldt fortjent.

Mod slutningen af koncerten fik de obligatoriske klassikere "Uden For Sæsonen, Travelling Wilburys-fordanskningen "En At Bli' Som", "Færgemanden" og - om ekstranummer - "Æ Kør Å Æ Motorvej". En helt igennem habil præstation, uden overraskelser. Men det er også godt nok, når det kommer fra Madsen og hans kumpaner.