B-Real: Store Vega, København

B-Real, Store Vega, København

B-Real: Store Vega, København

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Han kom, han spyttede og han sejrede. Det var stemningen, efter at den amerikanske rapper B-Real lørdag aften havde spillet på det københavnske spillested Vega.

Når dansk rap blegner
Aftenens program bød, ud over hovedpersonen og dennes opvarmning, på to danske acts - først et forfærdelig kaotisk og larmende indslag fra Hvert Aspekt og derefter et kort, men langt mere professionelt sæt fra Jøden og Jonny Hefty. De fik i fin stil kørt publikum i stilling til en aften i hiphoppens (og græssets!) tegn, med numre fra både forrige og kommende album.

Det var dog lidt svært ikke at komme til at trække kærligt på smilebåndet, da den ekstreme forskel på sidstnævnte danske optræden og den efterfølgende amerikanske blev udbasuneret. Jøden og Hefty kørte i deres vanlige gøglerstil med lidt hjemlige hygge - meget dansk, men bestemt ikke et ondt ord om det! Da Psycho Realm derefter gik på var det imidlertid på en helt, helt anden måde. Slut med gøgl - nu er det "the real deal". Denne konstatering kunne det med garanti være interessant at gå meget mere i dybden med, men den snak må vente til bedre tider. Tilbage til koncerten.

Gastarappen ramte Vega med et brag
Klokken 22.20 gik det for alvor løs - de rygehungrende folk stimlede ind til koncertens første del af det officielle program: Psycho Realm. Og de havde folk med lige fra starten. Det var ikke en svær opgave - de skulle bare sætte beatet an, så røg armene i vejret, og der blev rappet med på vers såvel som omkvæd. Den energiske trio, med Sick Jacket i front, var en perfekt opvarmning til ham som nok må siges af være aftenens reelle hovedperson: B-Real.

Da Psycho Realm nærmede sig slutningen af sættet, annoncerede de et nummer fra deres første album, hvor B-Real, som bekendt, medvirkede. Og således fik de meget smooth den californiske rapper på scenen, hvorefter de spillede et nummer sammen - og han så tog over derfra. Let, men smart!

Cypress Hill eller B-Real?
Og så var der glæde! Herfra var det hit på hit, med Cypress Hill-hittet "When the Shit Goes Down" som første solonummer. Herefter fulgte "How I Could Just Kill a Man" - igen et Cypress Hill-nummer. Og det var langtfra de eneste numre fra den konstellation.

Tag ikke fejl - det gjorde bestemt ikke noget dårligt for koncerten, for det er, trods alt, den gruppe mange forbinder B-Real med, så genkendelsesglæden var stor, men det var lidt, som om det nogle gange var en Cypress Hill-koncert - bare uden Cypress Hill.

Tung bas og tjekket vokal
Men hvad betyder ophavet, når musikken kører, publikum er med, og de, der er på scenen er på toppen?! For der er ingen tvivl - der er god grund til at B-Real er så anerkendt en rapper, som han er. Han er indehaver af en yderst karakteristisk vokal med et varieret flow og en ditto stemmeføring, der kan få selv erfarne rappere til at lytte efter en ekstra gang - og derefter gå direkte tilbage i øvelejr.

Musikken var tung, bassen kunne mærkes i hele kroppen, og samtidig var det varieret i både tempo og stil. Derudover var der imidlertid to meget gennemgående elementer: det evige græs og lyden af skud (indspillede, forstås). Efter først Psycho Realm og senere B-Real var dog det, som om lyden af skud ikke længere havde en særlig effekt, men bare blev neutral og forventet - som var det et stortrommeslag.

Cypress Hill Forever? Ingen tvivl!
50 minutter og mangt et hit senere lukkede B-real festen med Cypress Hill-90'er-klassikeren "Insane In the Brain", "6 Minutes" fra hans soloalbum, og endelig "Hits from the Bong". Der blev hoppet, rappet, sunget og tænk tilbage på, ja, dengang hvor Cypress Hill var "the s***!". En god og nostalgisk aften der, for de flestes vedkommende, ikke blev mindre god af at vide, at der venter nye godbidder fra den californiske kvartet i løbet af november. B-Real sejrede denne aften i Vega - men det var i høj grad takket være Cyress Hill og deres velvoksne bagkatalog.