Arctic Monkeys : Beatday, Store Scene, Valbyparken, København

Arctic Monkeys , Beatday, Store Scene, Valbyparken, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Efter en række koncerter til Beatday 09, hvor der ikke altid var publikum nok til at modsvare de mange gode bands, var det endelig tid til den afsluttende koncert på den store scene. Og denne gang var der et forventningens sug, da det sidste og absolutte hovednavn entrede scenen.

Arctic Monkeys kom med det helt nye album, Humbug, i ryggen, og de lagde hårdt ud med åbningsnummeret fra pladen, My Propeller. Så var stilen lagt for resten af koncerten. Det er en plade, hvor de hurtige hits er blevet afløst af mere velovervejede ting, men også stadig med numre, som er umiskendeligt Arctic Monkeys, altså med de originale breaks og Alex Turners karakteristiske stemmeføring i centrum. De gik direkte videre med Red Right Hand, som oprindeligt er et af de klassiske numre fra Nick Cave & The Bad Seeds, og han må være beæret over den version, det unge engelske band fyrede af.

Gruppen spillede utrolig velsmurt og var gode til at kombinere de nye sange med deres ældre hits, blandt andre selvfølgelig I Bet You Look Good on the Dancefloor og Fluorescent Adolescent, der flød fint sammen med Dangerous Animals, Potion Approaching og Cornerstone fra den nye cd, der helt sikkert var nogle hits, som publikum kunne danse med til.

Dette resulterede i en super koncert, hvor publikum trykkede den for hårdt af til en energifyldt fest af en koncert, hvor det vildt velspillende orkester endnu engang overbeviste med deres kombination af unik lyd og et drive helt ud over det sædvanlige. Man kunne helt sikkert mærke, at Arctic Monkeys var veloplagte, og ind imellem de forskellige numre varmede forsangeren Alex Turner op under publikum med lidt hyggesludder, hvor han gav navnene på de nye numre, bandet fyrede af og sågar snakkede en smule gebrokkent dansk.

Det var en koncert, hvor orkestret fik vist, at den nye plade har stor holdbarhed, og det blev understreget af den fine Secret Door, som også blev modtaget med begejstring af et publikum, der knap kan nå at have hørt materialet før. Så på en sommeraften, hvor den lovede regn holdt sig på afstand, kom en fed koncert i mål til et band, der trykkede den af og gav os numre som Do Me A Favour og 505 at gå hjem på.

Stor koncert med et orkester, der endnu engang overbeviste om, at Arctic Monkeys ikke bare er blandt rockens mest lovende. De er også i den grad kommet for at blive.