Sean Paul
Imperial Blaze

Sean Paul: Imperial Blaze

Album / Warner Music
Udgivelse D. 19.08.2009
Henrik Bæk

Han behøver næppe nogen større introduktion. Med mere end 10 mio. solgte album siden gennembruddet i 2002 med singlen Gimme The Light og hans Grammy-vindende album Dutty Rock er Sean Paul en af Jamaicas bedst sælgende dancehall-stjerner. På det seneste album Imperial Blaze brænder dancehall-flammen stadig, men ikke helt så intensivt, som det var tilfældet på hans tidligere tre udsendte album. Stilen synes at have ændret sig fra den mere rå og gade-betonede dancehall til et pænere og mere poleret pop-image. Og det er synd. Derfor savnes af og til den nerve, der ellers tidligere har været Seans varemærke og som har givet ham en stor fanskare såvel i som uden for reggaemiljøet. Numre som Lace It, So Fine, Don't Tease Me og Press It Up holder dog fint stilen, og navnlig So Fine har været i heftig rotation på alverdens radiostationer de sidste par måneder. Disse numre er alle produceret af Stephen Di Genius McGregor, der som søn af reggaesangeren Freddie McGregor nu er en af Jamaicas førende dancehall-producere og som står bag produktionen af halvdelen af numrene på Imperial Blaze. Blandt cd'ens øvrige jamaicanske producere finder man kendte folk som vennen Jeremy Harding, Don Corleone, Craig Leftside Parkes og Seans bror Jazon Henriques. På albummet er der genhør med singlen Straight From My Heart, der er et af albummets langsommere numre og som allerede har været et stort hit for Paul i reggaekredse. Ellers er samtlige 19 sange på Imperial Blaze sat sammen udelukkende med dette album for øje, hvilke blandt andet har betydet, at der desværre ikke er blevet plads til den ellers sublime duet mellem Sean og den engelske sangerinde Estelle på nummeret Come On Over, der lige nu er et stort crossover-reggae-hit.