Moderat: Lille Vega, København

Moderat, Lille Vega, København

Moderat: Lille Vega, København

To af de største navne på den tyske, elektroniske stjernehimmel har fået en lille ny, og i går blev det endelig københavnernes tur til at opleve vidunderbarnet Moderat. Bag projektet står Gernot Bronsert og Sebastian Szary (Modeselektor) og Sascha Ring (Apparat), som hver især har høstet stor succes for deres egne produktioner. Nu er de under samme tag, som super electro-trioen Moderat, smagfuldt farvelagt af design/visual art gruppen Pfadfinderei, som sørger for den visuelle oplevelse til koncerterne.

Efter lidt genert pilleri ved diverse gadgets på scenen starter de første pulserende rytmer ud, helt stille og roligt for efterhånden at blive opbygget til eksplosive beats, der straks sætter gang i salens fødder. Med ét bliver man suget ind i et lydunivers, der bevæger sig fra de luftige synthflader med melankolske undertoner, til de mere brogede og tunge beats, der rykker i hele kroppen. Særligt Sascha Rings stemningsfyldte vokal får de elektroniske lydflader til at nå nye højder, som tydeligt kan mærkes på publikum, da det melodiøse "Rusty Nails" for alvor sætter gang i salen. Numrene balancerer hele vejen gennem koncerten imellem utroligt mange stilmæssige stemninger, der ikke kan andet end at overbevise én om, at blandingen af Apparat og Modeselektor er en rigtig god idé. Apparats melankolske synth og vokal blandet med Modeselektors tunge og dansable stil gør Moderat til en interessant konstellation, der viser sig at have rigtig meget at byde på. Alt fra dub til techno til noget mere electro-poppet i en stor velkomponeret anretning. Gruppen har selv tidligere udtalt, at det vil være et godt tegn, hvis folk skal bruge en hel masse kategorier til at beskrive deres musik. Jeg vil lade kategoriseringen stå åben, og nøjes med at konstatere, at stil-potpourriet fungerer.

Gennem koncerten bliver gruppens selvbetitlede debutalbum serveret sammen med en betagende visuel oplevelse, der klæder musikken virkelig godt. Bag de tre dj-pulte, som er opstillet ved scenefronten i bedste Kraftwerk-stil, kører videosekvenser, der hele tiden udvikler sig i takt til musikken og gør oplevelsen langt mere intens og gribende. De visuelle effekter fungerer som et meget oplagt modstykke, der formår at sætte billeder på den stemningsmættede musik, og på den måde gøre selve oplevelsen mere komplet.

Moderat er et forholdsvist nyt navn på den elektroniske scene, men det er bagmændene bestemt ikke. Det er meget tydeligt, at her er tale om tre musikere, der alle har en fantastisk sans for dynamik og melodi, når numrene langsomt bygges op og udvikler sig i legende og uforudsigelige retninger. Flere gange holdes dansetrangen hen ved lige at vente de ekstra takter, før beatet slippes løs igen og udløser en jubel blandt publikum, der næsten uvilligt gribes af stemningen og bryder ud i spontan fægten med arme og ben. Moderats musik er yderst dansevenlig - så er det sagt. Det kunne tydeligt mærkes på salens gæster, at ingen helt kunne stå stille, uden at vippe bare lidt med den ene skosål. Derfor kan man måske ærgre sig lidt over, at koncerten blev flyttet til Lille Vega, hvor man var nødt til at stå lidt for tæt til at kunne folde danseskoene helt ud. Men danset, det blev der nu alligevel, og publikum var yderst veloplagt. Lyden i salen var overraskende god og gav lytteren mulighed for at høre de små detaljer i musikken. Kort sagt, så formåede Moderat i sin helhed at give publikum en oplevelse, der var mere end moderat god.