Diverse kunstnere: Sylfiden, Århus Teater

Diverse kunstnere, Sylfiden, Århus Teater

Breakdanseren og koreografen Steen Koerner har i de senere år haft stor succes med at opsætte breakdance-balletter med hiphop-inspireret musik, gerne med forlæg i en klassisk Bournonville-ballet og tekster af rapperen Clemens. Eksempelvis "Nøddeknækkeren", "Sylfiden" og "Slumprinsessen og De Syv Smalltime Hustlers". Nu genopfører Århus Teater hans "Sylfiden", som oprindelig blev sat op på Aveny-T i København i 2006. Scenografien og kostumerne er - med få ændringer - de samme, men der er kommet fem nye sange med, og en del af skuespillerne og danserne er nye folk. Blandt andet er begge de berømte "Robotdrenge", vinderne af DR's Talent 2008-show, blevet inddraget. De ene, Jeppe Thybo, var dog også med på Aveny-T.

"Sylfiden" handler om James (Jakob Madsen Kvols), der på sin bryllupsdag forlader sin kommende hustru Effy (Ene Øster Bendtsen) og lader sig lokke ud i skoven af en sylfide. Det medfører kirkens forbandelse, truslen om helvedes flammer og konens selvmord, men forestillingen er ingenlunde en moralsk fortælling om, at man skal holde sig på dydens smalle sti. Tværtimod er det en nuanceret fortælling om menneskets udspændthed mellem tryghedsnarkomani og længslen efter det ukendte.

Oprindeligt er "Sylfiden" en tragedie, men hos Koerner, Clemens og komponisten Yo Akin Hjejle er det nærmest en sorthumoristisk tragikomedie, som blandt andet rummer en skarp satire over dobbeltmoralske præster. I sagens natur danses der masser af breakdance - ikke mindst når sylfiderne skal lokke menneskene i fordærv - og danserne er fremragende.

Udpræget hiphop-associerende er Yo Akim Hjejles musik egentlig ikke. Der er snarere tale om en slags stemningsfuld elektropop, og kun få tekster bliver fremført som rap. Ellers er der tale om sang eller recitation. Clemens' tekster er ganske veloplagte, med masser af finurlige enderim, så her finder vi dog lidt spor af hiphoppen. Skuespillerne synger ganske udmærket, om end deres tydelige skuespiller-diktion virker lidt kunstig i en pop/rock/hiphop-relateret kontekst. Til gengæld kan man tydeligt høre, hvad de synger. Musikken er i øvrigt præindspillet, uden at dette virker generende, og sammen med den futuristiske, lysende scenografi (genbrugt i Nephews musikvideo "Igen & Igen &") og Henrik Vibskovs kostumer - der bortset fra heksen Madge og de groteske gryde-parykker dog er forholdsvis ordinære - går det hele op i en forholdsvis høj enhed, som bestemt er et teaterbesøg værd.

Sylfiden spiller på Århus Teater til og med 26. september.