Snoop Dogg: Scandinavian Congress Center, Århus

Snoop Dogg, Scandinavian Congress Center, Århus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Grundet restriktioner måtte GAFFA desværre ikke tage billeder til koncerten

Det er lidt under et år siden, at Snoop Dogg sidst valgte at beære sine danske fans med et visit. Sidst skæmmede horribel lyd i KB Hallen og et lidt sølle fremmøde dele af den selvudnævnte Doggfathers ellers glimrende koncert, og udfaldet af boss playa’ens koncert i smilets by har derfor været ventet med spænding.

Det er en broget flok, der er mødt op i et pænt pakket Scandinavian Congress Center i Århus i aften, og blandt publikum finder man alt fra forældre med børn (eller er det omvendt?), over de midaldrende til unge knøse og knøsinder iført bling bling, baggy pants og en kasket, der kun lige er placeret på det øverste af issen.

Først skal det bemærkes, at SCC gør sig rigtig godt som koncertsted i og med, at der som følge af salens bredde frem for længde er rigtig godt udsyn for alle tilstedeværende uanset hvor i lokalet, man står. Dernæst skal det nævnes, at UFO og Yepha leverer en gedigen indsats for at få folk varmet op, før Tha Doggfather går på. De to knægte giver den gas og sørger for en solid stemning før hovednavnet.

Spytter overlegne rim
Omtalte hovednavn går på scenen klokken 22.00 til tonerne af Carmina Burana, og mens publikum smider hænderne i vejret, fyrer Bigg Snoop Dogg op under Doggystyle-klassikeren Murder Was The Case. Iført blå T-shirt, solbriller og en pimped up mikrofon rapper en vanligt cool og afslappet Snoop sig igennem hittet, mens de velspillende Snoopadelics leverer beats og stramt spillet musik.

Showmanden Snoop spytter rim med en overlegenhed, som havde han aldrig lavet andet, hvilket han jo stort set heller ikke har, hvis man ser bort fra diverse sidespring udi designer-, reality-tv-, film- og pornobranchen. Efter 50 Cents P.I.M.P. bouncer hele salen til klassikeren Gin And Juice, der i aftenens anledning har fået et par musikalske twists hist og her.

Kontakten til publikum er god fra start og skal koncerten igennem kun vise sig at blive bedre. De klassiske hiphop-udråb som ”when I say hell – you say yeah” fungerer efter hensigten, men lidt irriterende er det, at nogle af numrene i starten af koncerten ender brat uden at blive ført til dørs. Heldigvis er det ikke noget, der præger koncerten som sådan, og stikkene skal vise sig at blive hevet hjem senere. Hvis man endelig skal dvæle lidt ved de negative elementer ved koncerten, er det virkelig en kedelig tendens, at stadig flere folk har travlt med at forevige sig selv og vennerne i koncertsituationen, end de har med at nyde musikken.

Festen begynder
Vi skal trækkes igennem I Wanna Fuck You og R. Kelly-kollaborationen That’s That Shit, der må siges at være bundskrabere i det ellers så mægtige Snoop Dogg-bagkatalog, før koncerten kommer rigtigt igang. Heldigvis vejer tight leverede fremførelser af numrene nogenlunde op for deres kvalitative underlegenhed. Herefter smider Snoop solbrillerne, og det har en større effekt, end man lige skulle tro på kontakten til publikum. Nu fornemmer man virkelig, at han er på og klar til at underholde. Det er her, den egentlige fest begynder - og hvilken fest.

Bigg Snoop Dogg går i gøgler-mode, før han sammen med bandet fyrer op under Signs, hvorunder han leverer en fin gang skønsang. ”Yo Denmark! How many people here has got the album Doggystyle?” spørges der, og der lyder et brøl fra salen som respons. Et brøl, der kun bliver større, da selveste The Lady Of Rage går på scenen og medvirker på G Funk Intro fra Doggystyle. Samspillet mellem Snoop og Rage er fænomenalt, og irritationsmomenterne fra tidligere er lykkeligt glemt. Rage bliver på scenen resten af koncerten, og udgør et glimrende supplement til Snoop, der fra nu af har publikum i sin hule diamantbesatte hånd.

Kendetegnende for denne koncert er, at den er mere rå i både sceneshow og lyd, end de andre gange overtegnede har set Snoop, og det klæder helt sikkert numrene, ligesom det bestemt også har en positiv effekt på publikumskontakten. ”Anyone wanna hear some of that old Snoop Doggy Dogg shit?” lyder det før et medley af Deep Cover og Nuthin’ But a G-Thang.

Tupac-hyldest og sensuel forførelse
Snoop er bestemt en entertainer af rang, og denne aften viser han virkelig sit format. Det er en yderst veloplagt hiphop-performer, der står på scenen i Århus i aften. Der bliver plads til den nærmest obligatoriske Tupac Shakur-hyldest med en bid af Makaveli-nummeret Hail Mary, før 2 Of Amerikaz Most Wanted leveres i en sammenbidt og oprigtig udgave, der bærer præg af, at vennen og kollegaen virkelig er savnet. Publikum bouncer atter synkront, da tonerne til Next Episode begynder, og ved nummerets afslutning breder der sig et stort smil over den Peter Belli-tobak-glade Boss Playas læber, da hele salen skråler: ”smoke weed every day!”

Næste nummer er en funky udgave af Snoops Upside Ya Head fra Tha Doggfather-albummet, der efter denne anmelders mening er alt for sjældent repræsenteret i live-sammenhæng. Herefter oplever Snoop positiv respons fra salens feminine islæt, da han spørger de kvindelige tilstedeværende: ”How many of the ladies here tonight like to have sex/make love/fuck?” Tydeligvis en aktivitet med mange navne, som de fleste gladelig vedkender sig fornøjelsen af. ”Can I sing for you ladies?” spørger Snoop yderligere, før han begiver sig ud i Sexual Eruption. Som ved tidligere lejligheder leverer han af uransagelige årsager nummeret i den censurerede udgave, hvorved titlen og omkvædet bliver til Sensual Seduction. Charmetrolden Snoop synger uden autotune (respekt for det!) og danser til stor begejstring for publikum.

”My name is Bigg Snoopie Dizzle for Double Gizzle, and I am from the eastcoast and the westcoast”, forklarer han og deler publikum i henholdsvis en eastcoast- og en westcoastside. De to sider dirigeres til at råbe og smide hænderne i vejret på kommando, mens en tydeligt tændt Snoop springer frem og tilbage på scenen, mens han buster dance moves og udgør den mest cool hiphop-sprællemand ever. Seancen går rent ind hos publikum, der er 100 % med, og forvandles til én stor hoppende masse, da House Of Pain-hittet Jump Around går i gang. Drop It Like It’s Hot følger, før nye udgaver af Lodi Dodi og What’s My Name (Who Am I) afslutter koncerten.

Snoop erklærer sin kærlighed til Danmark og lover, at der ikke vil gå lang tid, før han vender tilbage, og hvis han bliver ved med at levere koncerter af denne kaliber, skal han så sandelig være yderst velkommen. Efter en lidt træg start har han i den grad formået at være til stede ved aftenens koncert, der absolut er den bedste Snoop Dogg-optræden, overtegnede har set på dansk grund.  Absolut en formidabel optræden fra en garvet hund, der endda har lært et par nye tricks hist og her.