C.V. Jørgensen, Josh Rouse, Loopgirl og The DeSoto Caucus: VoxHall, Århus

C.V. Jørgensen, Josh Rouse, Loopgirl og The DeSoto Caucus, VoxHall, Århus

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Tirsdag aften var det blevet tid til Århus Festuges tredje og sidste af de såkaldte Medium-Rare Sessions, hvor det århusianske band The DeSoto Caucus spiller backing for en række danske og internationale gæstesolister, ikke mindst C.V. Jørgensen, der er gået på scenen for første gang i syv år. Hvilket har resulteret i tre udsolgte koncerter.

Josh Rouse ****

Første solist var den amerikanske sanger og sangskriver Josh Rouse, der har optrådt flere gange i Danmark, men altid som solokunstner uden backing. Nu havde han omsider et band i ryggen, og det klædte hans melodiske og let tilbagelænede sange, som emmer af nogenlunde lige dele americana og afslappet Middelhavs-stemning, hvilket måske skyldes, at Rouse er født i Nebraska, har boet en årrække i Tennesse og de senere år har været bosat i Valencia.

Hvor de andre Medium-Rare Sessions har været kendetegnet ved, at C.V. Jørgensen har været det absolutte hovednavn, og at de øvrige solister lige skulle ses an af publikum, var det tydeligt, at der var en del Rouse-kendere til stede denne aften, og derfor kneb det ikke for hovedpersonen med at få folk til at synge og klappe med på fængende semi-hits som "Love Vibration", "Winter In The Hamptons" og "It's The Nighttime".

Vanen tro var The DeSoto Caucus (denne gang dog til en afveskling uden Howe Gelb, der først kom på til Loopgirl) mere end solide som medspillere, og især Jakob Buchanans blå toner på trompeten satte ekstra kolorit på Josh Rouses i forvejen fine sange. Josh Rouse selv var også i godt humør og fortalte blandt andet, at han havde måtte tage tre forskellige fly for at nå til Århus, men det var turen værd. Det blev dog ikke til nogen coverversion af folkesangen "Cotton Eyed Joe", som Rouse ellers lovede her på siden i mandags, men til gengæld fik vi en lovende smagsprøve på hans kommende album, hvor det nogenlunde lykkedes Rouse at få folk til at synge med på en ny sang, "Valencia" - på spansk. I førnævnte interview fortalte Josh Rouse i øvrigt, at han er på udkig efter en ny rytmesektion, og han skal være mere end velkommen til at tage The DeSoto Caucus med sig - bare vi andre - og andre solister - også stadig må bruge dem.

Ole Rosenstand Svidt

Loopgirl ****
Mellem Josh Rouse og C.V. Jørgensen fik vi en lille halv time med den århusianske sanger og sangskriver Loopgirl. Loopgirl er et alias for Maria Timm, når hun optræder solo med sine loop-pedaler, der gør, at hun både kan spille guitar og forskellige slagtøjsinstrumenter og synge flerstemmigt med sig selv - på én gang. I første omgang optrådte Loopgirl alene på scenen, hvilket fik stemningen til at falde en smule, nu vi lige havde hørt de gedigne DeSoto Caucus i en time. Loopgirl fik dog festen tilbage, da bandet igen kom på scenen, og konstellationen blandt andet opførte en noget alternativ, Mariachi-inspireret version af Maria Timms radiohit "Dirty Place". Forinden havde vi kun fået sange, der ikke er at finde på Maria Timms ellers udmærkede debutalbum "The Plan", men derimod blandt andet coverversioner af så forskellige navne som PowerSolo ("Every Little Girl") og Cat Power ("The Werewolf Song"). Og der var også masser af power i Loop Girl, selvom jeg nu foretrækker hende som Maria Timm.

Ole Rosenstand Svidt

C.V. Jørgensen *****

Som ved de seneste koncerter, torsdag i Rådhushallen og søndag på VoxHall, var såvel bandet The DeSoto Caucus som
C.V. Jørgensen selv i absolut storform ved festugens tredje og sidste koncert i rækken. Sætlisten var med de samme otte numre som ved de foregående optrædener, som oftest i den dæmpede afdeling med den spirituelle plade "Sjælland" som primære leveringskilde. Herfra kom også åbneren "Blåt Blod Til Alle", der efter en ubeskrivelig varm velkomst lod det intenst lyttende publikum tilbage med gåsehud på armene, en klump i halsen og tyssende på sidemandens mindste udskejelse. Herefter gik det slag i slag med fjerde nummer, "Ude Af Sync", som det mest rockede.

Efter hvert af numrene blev C.V. mødt af klapsalver og jubelbrøl, der lod hovedpersonen tilbage nærmest genert og forlegen, men samtidig med sit helt eget glimt i øjet. Det er en ren fornøjelse, og hvor kommer vi godt ud af det sammen, lød det blandt andet undervejs. Efter ekstranumrene, "På Gyngende Grund" og "Det Sir' Sig Selv", gik C.V. Jørgensen og bandet af scenen med et tak for i aften, der ikke overbeviste os om, om det var farvel eller på snarligt gensyn. Vi var knap 800 bjergtagede publikummer, der i den grad håber på det sidste.

Kristian Pedersen