VNV Nation: Forbrændingen, Albertslund

VNV Nation og Solar Fake, Forbrændingen, Albertslund

VNV Nation: Forbrændingen, Albertslund

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Det er næsten blevet tradition efterhånden, at når VNV Nation gæster Danmark, så foregår det på Forbrændingen i Albertslund - på en hverdagsaften. Og så skulle man måske tro, at det var en lidt sløv omgang med 50-100 dedikerede gæster og en afdæmpet stemning, fordi alle alligevel skal op og i skole eller på arbejde dagen efter, men nej. Den danske arrangørgruppe Braincorp har nemlig haft held med at lokke VNV Nation til landet ved flere lejligheder, og gruppen har derfor, gennem flere år, opbygget en regulær fanskare i Danmark, en fanskare, der, når gruppen optræder i Københavnsområdet, også altid styrkes af et større opbud af svenskere, faktisk i en sådan grad, at op mod en tredjedel af de fremmødte gæster denne torsdag aften var svenske - og der var tilsyneladende ikke mange, uanset nationalitet, der tænkte voldsomt over, at de skulle tidligt op dagen efter.

Erstatningsopvarmning
Det var oprindeligt tanken, at tyske Rotersand skulle have varmet op, men de måtte melde afbud, og i stedet fik en anden tysk konstellation chancen, nemlig Solar Fake, der egentlig er et soloprojekt, men som dog på scenen fremstod som en duo - den klassiske opstilling med vokalist og synthesizernørd. Musikken lænede sig meget tydeligt op ad sådan noget som Depeche Mode, men også tilsat en god portion halvfemser-ebm, her og der med smag af trance-elementer. Kombinationen er efterhånden hørt mange gange, og Solar Fakes cocktail af bastant rytmik, arpeggio-synth og mørk vokal bød da heller ikke, i det store hele, på de helt store overraskelser. Mindre kan dog også gøre det, og bortset fra en lidt for lav vokal, så blev musikken leveret vældig sikkert og uden slinger i valsen. Publikum tog også ganske godt imod, så selvom dette var Solar Fakes første koncert på dansk grund, så bliver det nok ikke den sidste.

Energi og humor
Omkring 21:30 gik VNV Nation på scenen, og der gik ikke længe, før temperaturen steg blandt det fremmødte publikum - i helt bogstavelig forstand. Fra noget nær første til sidste nummer var der, bortset fra ganske få afdæmpede numre, dømt fest på Forbrændingen, og det overvejende sortklædte publikum var bestemt ikke dukket op for at surmule. Ej heller VNV Nation, der med det karismatiske energibundt Ronan Harris i spidsen i dén grad piskede en stemning op. Godt nok begyndte det hele temmelig uheldigt med en mikrofon, der satte ud under allerførste nummer, et kiks, der potentielt kunne have betydet en skidt begyndelse på koncerten, men som Harris tacklede med den humor, der er og altid har været et af hans stærkeste kort på en scene, en humor, der lynede igen og igen aftenen igennem - og tak for det! "You suck!" lød det spøgefuldt fra en af gæsterne, og på ordentlig punk-manér langede Harris prompte svar på tiltale ud over scenekanten: "On our knees!"

VNV Nation har efterhånden små tyve år på bagen, og det er en gruppe, der velsagtens altid har delt vandene i de mørke subkulturer, for hvis man var vokset op med ebm og industrial af den gamle skole, folk som Front 242, DAF og Skinny Puppy, ja, så skulle man helst lægge afstand til VNV Nation og deres ofte meget direkte flirt med dance-scenen op gennem halvfemserne. Men VNV Nation har tilsyneladende ikke ladet sig mærke og har vel i virkeligheden gjort det eneste rigtige i den situation, nemlig vedblevet med at dyrke den musik, de helt tydeligt holder af, og det har givet pote, for i dag har gruppen et trofast publikum, som ikke alene køber udgivelserne, men som også dukker talstærkt op til koncerter. Og man må vel også sige, at ikke så få navne har i de senere år ladet sig inspirere af VNV Nations lyd, der forener fornemmelsen for mørk melodik, som man kender den fra firsernes synth-navne, med trance-scenernes hårdtpumpede rytmer og storladne synthesizerkaskader.

Irsk bryllup og svenske børnesange
Et par af koncertens numre var hentet fra gruppens seneste album-udspil, men størstedelen af materialet stammede fra tidligere udgivelser, fra først i halvfemserne og ind i det nye årtusinde, ikke overraskende med fokus på de mest rytmisk orienterede fuldtræffere. Det var da også et par af disse, der i mine ører fremstod som aftenens højdepunkter, måske ikke mindst den dystert tempofyldte "Chrome" og så "Nemesis", der med det fremragende omkvæd, "Judgment Day's not coming soon enough" er et godt bud på et af gruppens mest vellykkede vrede numre. En regulær og veldrejet opsang, der måske ikke mindst i disse tider rammer flot plet. Det fremmødte publikum tog da også rigtig flot imod, godt hjupet på vej af Harris, der i rollen som indpisker fór frem og tilbage på scenen, badet i sved, men altid med overskud til konstant at være i kontakt med tilskuerne. Og det er svært ikke at holde af denne irer, der med egne ord, "er sceneshow i form af en tyk mand, der spæner frem og tilbage, nogenlunde i takt til musikken."

Undervejs mellem koncertens numre blev vi udsat for underholdning ved Onkel Ronan på slap line, der kunne fortælle om alt fra svenske børnesange, som han tilmed kunne recitere, til broderens irske bryllup, der ventede forude - i regn og blæst, akkurat som det danske vejr, som det hed. Størst underholdningsværdi havde dog historien om dengang, VNV Nation mødte boy-bandet Jonas Brothers under en turné i USAs konservative sydstater, og tilbød at graffitipynte gruppens tourbus, hvilket de faktisk fik lov til. Lige indtil det gik op for Jonas Brothers, at VNV Nation havde tænkt sig at skrive, med store, fede spraydåsebogstaver på hele bussens langside: WE SUPPORT GAY MARRIAGE!

Jeg har efterhånden oplevet VNV Nation live en del gange, og de er altid garant for et underholdende show, de har god lyd, flot lys, spiller fint og leverer højt tempo og energi. Denne aften på Forbrændingen var ingen undtagelse, men det var alligevel som om humøret var endnu bedre end det plejede, alle fire på scenen endnu mere sprudlende, ikke mindst Ronan Harris, og gruppen fik da heller ikke lov til at gå, før de leverede et ekstra ekstranummer. Det kan godt være, at kalenderen sagde torsdag, men med VNV Nation på scenen er det altid weekend!