Death To Frank Ziyanak og LoopGirl + Hank Robot: Studenterhuset, Aalborg

Death To Frank Ziyanak og LoopGirl + Hank Robot, Studenterhuset, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

I en mellemstor by, hvor hele ugen har været brugt på at hylde klimaet (og folks pengepunge) med diverse events, så var vilkårene for en koncert i Studenterhuset i Aalborg ikke optimale denne fredag den 4. september. Mest fordi den begivenhedsrige uge toppede på denne dag med aftenåbne butikker og andre musik- og gøgleroplevelser. Og en af disse musik- og gøgleroplevelser kom i form af en udendørs koncert med Safri Duo. Og med udendørs, så mener jeg lige uden for Studenterhusets døre.

Det var altså på ingen måde nogen taknemmelig opgave, aftenens artister indenfor havde fået. Derfor var antallet af hoveder i koncertsalen kun på knap 30, da koncerten kom i gang efter 20 minutters ventetid. Death to Frank Ziyanak (DTFZ) er taget på turné i Danmark i forbindelse med udgivelsen af deres nye ep. De bliver undervejs flankeret af Hank Robot (Kim Kix fra Powersolo) og Loop Girl (Maria Timm). Beach boy’en Hank Robot er første mand på scenen, og han formåede virkelig at underholde det sparsomme publikum med sine skæve sange og sit ligeså skæve univers. Og jeg glæder mig rigtig meget til hans kommende udgivelse. Hank Robot blev tydeligvis selv grebet af stemningen og spillede i næsten en time. Hans sæt sluttede med backup fra DTFZ og Loop Girl, og så forlod de alle scenen.

Man kunne have håbet på, at Loop Girl, der var næste optrædende, ville blive og gå i gang med det samme, når nu hun var trådt ind på scenen, men vi måtte pænt vente i små 20 minutter – igen. Man kan selvfølgelig sige, at det var ventetiden værd, for multitaskende Loop Girl sørgede, som altid, for skønsang. Og vi fik tillige en afdæmpet udgave af hendes hit ”Dirty Place”. Man fik hurtigt indtryk af, at hun nød sin tid på scenen, og hun blev da også hængende i mere end en halv time.

De, der udelukkende kom for at høre DTFZ var dog måske ved at blive utålmodige. Folk vandrede frem og tilbage mellem husets koncertsal og tilstødende café. Enkelte af publikumsresterne fra den overståede Safri Duo-koncert vovede hovedet indenfor under sidste halvdel af Loop Girls’ sæt, men de opdagede hurtigt, at der blev kørt i et noget lavere gear og forsvandt igen.

Da Loop Girl stoppede gik der ikke længe før rockdrengene fra Silkeborg slog tonen an. Måske de også var blevet utålmodige. DTFZ kom på scenen to og en halv time efter koncertstart og startede med det samme i højt gear med ”One Penny”. Om det skyldtes flere publikumsrester fra Safri Duo-koncerten eller om Frank Ziyanak-fansene bare havde siddet i caféen, mens Hank Robot og Loop Girl underholdt, ved jeg ikke, men antallet af publikummer i salen voksede til det dobbelte på meget kort tid. Det satte noget mere gang i festen. Men DTFZ virkede fortsat utålmodige. De leverede ganske vist varen, men det var med ekspresforsendelse. Der var ikke meget tid til snak til publikum mellem numrene, og de levede sig ikke meget ind i den stemning, der trods alt var opstået.

DTFZ spillede to numre fra den nye ep og så en del af det gamle. Der var dog intet af det spillede, der kunne beskrives som højde- eller lavpunkt. Ikke engang hittet ”Fe Fi Mo Fo” skabte det store røre hos hverken band eller publikum. Det gjorde hurtigt koncerten til en rutineoplevelse. En oplevelse, der ikke varede meget mere end 45 minutter.

Selvom musik og underholdning samlet set sagtens kan vurderes til fem stjerner, så trækker afviklingen af koncerten ned. Der var ganske vist en dygtig dj til at udfylde hullerne, og havde der været fuldt hus og høj stemning fra starten, så havde det også fungeret. Men det gjorde det desværre ikke i Aalborg. Hvis der bliver strammet op i afviklingen og der bliver sørget for at tilpasse koncerten til det givne publikum på det givne sted, så vil man få en stærk og varieret musikoplevelse.

Drink Dance Destroy Tour 2009 fortsætter:

05. sep 2009: Månen, Haderslev

10. sep 2009: Rust, København