Various artists: Taking Woodstock (Original Motion Picture Soundtrack)

Various artists
Taking Woodstock (Original Motion Picture Soundtrack)

Album / Rhino / Warner
Udgivelse D. 05.09.2009
Torben Holleufer

En af de fede ting ved Ang Lees film Taking Woodstock er, at den både forholder sig til og gør op med de valg, som producerne af den oprindelige film foretog, og som i mange år er blevet til myten om Woodstock. Der var vigtige optrædener, der blev udeladt af rene og skære business-grunde, fordi de forskellige bands blev præsenteret for et tilbud om at afgive deres rettigheder til underpris. De, der gik med til det, kom med i Michael Wadleighs film, og resten eksisterede ikke før nu, hvor en række udgivelser kaster et nyt lys på den 40 år gamle begivenhed.

Soundtracket er derfor dels en række indspilninger med bands, der spillede på Woodstock og dels med et par stykker, der ikke kom, men som tegnede tiden. Blandt dem The Doors (som aflyste) og Arthur Lees formidable band Love, som på denne plade lyser op med The Red Telephone, fra deres mesterlige Forever Changes-album. Man har tydeligvis ikke kunnet bruge autentiske Woodstock-optagelser i filmen, og har derfor rådet bod via optagelser, der ligner, men i suveræn lydkvalitet. Ligesom der er et scoop med åbneren, nemlig en nyindspilning af Ritchie Havens' Freedom, som han oprindeligt improviserede på scenen på Woodstockfestivalens første dag.

Det er som sagt et rart mix, som dels afspejler filmens feelgood-budskab og dels bare er en serie hamrende gode numre med en stribe af tidens store. Vi får studieversionen af Wooden Ships med Crosby, Stills & Nash, en vidunderlig liveversion af Grateful Deads China Cat Sunflower, en ditto af The Band og I Shall Be Released, Dylansangen som Richard Manuel synger formidabelt. Og så er de der ellers på stribe: Janis Joplin, Canned Heat, Jefferson Airplane, næsten glemte Melanie og så videre.

Så skal du have en plade, der afspejler tiden omkring Woodstock, så er denne compilation helt fin. Ligesom den afgjort forlænger den gode smag i munden, hvis du har været inde og tilbringe et par timer i selskab med Elliot Teiber og hans syrede omgivelser i Ang Lees film.