Woodstock: 40 Years On: Back To Yasgur's Farm (6CD)

Woodstock
40 Years On: Back To Yasgur's Farm (6CD)

Album / Rhino / Warner
Udgivelse D. 05.09.2009
Torben Holleufer

I mængden af udgivelser fra den sagnomspundne festival i 1969 har der altid manglet en, der uden skelen til at skulle tilpasses noget format, simpelthen dokumenterede, hvad der skete. Rub og stub. Det er nu sket. Eller rettere tilnærmelsesvis.

Konkret findes en femtedel af al musik, der kom ud over rampen de tre augustdage. Og der er selvfølgelig en mængde perler i mellem, også nogle af de ting, som vi må undres over ikke kom frem for alvor før nu. Okay, der har været glimt, som på D. A. Pennebakers alternative Woodstock-film, hvor vi stødte på den glimrende optræden med folkesangeren Bert Sommer (1949-90) og den smukke sang om Jennifer. Nu har vi hele Sommers sæt, og det er fremragende. Andre gaver, der pibler frem, er et sæt med en ret skæv Tim Hardin (1941-80), eller en effen udgave af Grateful Deads store syretrip, Dark Star. Når jeg siger effen, så er det fordi den er langt bedre på gruppens livealbum fra samme år.

Der er selvfølgelig de store optrædener med de største stjerner, såsom Janis Joplin (1943-70), Jimi Hendrix (1942-70), Jefferson Airplane og Joe Cocker, for nu at nævne bare nogle stykker, og det er formidabel og historisk musik, men for diskofile som undertegnede, der har hørt alle Woodstock-pladerne, er det for alvor fedt endelig at finde hele sættet med Country Joe & The Fish, som var en stærkt undervurderet gruppe fra San Francisco, eller dele af den fede optræden med det indiske sitargeni, Ravi Shankar, som også kan ses i Pennebakers film.

Et scoop ved denne udgivelse er alle kommentarerne fra scenen, hvor vi eksempelvis får det berømte slagsmål mellem aktivisten Abbie Hoffman og The Who-guitarist Pete Townshend, som spiller et langt sæt med en masse af det bedste. Og så kan jeg rigtigt godt lide, at vi får smagsprøver på nogle af de bands, som virkelig trykkede den af på Woodstock, men ikke kom med i den redigerede virkelighed, som den oprindelige film var med tilhørende to soundtrack: Mountain med guitarist og sanger Leslie West, det formidable bluesrockband, Canned Heat, Sweetwater, Quill og albinoguitaristen Johnny Winter, som leverede et sæt af høj, høj klasse.

Der er få undtagelser fra det høje niveau. Men det er stadig en formidabel udgivelse. Ligesom den medfølgende booklet både indeholder kloge ord og gode fotos, samt den endelige liste over samtlige optrædener på festivalen.

Dybt inspirerende udgivelse.