Mercury Rev med Det Danske Filminstitut: Co2penhagen, DTU, Lyngby

Mercury Rev med Det Danske Filminstitut, Co2penhagen, DTU, Lyngby

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Som den første CO2-neutrale musikfestival i verden byder CO2penhagen på op til flere alternative musikalske projekter. Et af dem var Mercury Rev, der lagde musik til en række abstrakte, danske film fra 1940'erne.

Da slutfløjtet i Parken er lydt, valfarter publikum til CO2penhagen fra storskærmen på den indendørs scene Oticon til det lille, intime Lounge-telt. Et af festivalens helt eksklusive musikalske arrangementer skal nemlig finde sted her, når amerikanske Mercury Rev med et til dagen sammensat band vil lægge musik til danske, abstrakte film.

Det syv mand store band entreer scenen, og filmene kører på en storskærm ophængt på scenens bagvæg. Den forreste del af publikum er siddende, hvilket går fint i tråd med den intime og afslappede stemning, som koncerten hurtigt er med til at danne. Cirka 10 minutter inde i koncerten vises vand i bevægelse på storskærmens billeder, og fra da af træder bandet virkelig i karakter og får den improviserede musik til at udgøre en blændende baggrund for de afsindig smukke billeder.

Falden i staver og funk

Musikken varierer meget i udtryk, tempo og stemning og afspejler på den måde ganske fint de skiftende film. Film der både er tegneserie-agtige papirklip, nærbilleder i farver af en mand og mystiske figurer i forskellige vinkler. Kombinationen af musikken for ørerne og film for øjnene er fantastisk, da begge elementer tillægger hinanden en ekstra dimension og medvirker til, at man glemmer alt om tid og sted og egentlig sidder og falder helt i staver.

Men bandets fine sammenspil og forståelse af hinanden og filmene er også med til fine temposkift, der gør, at musikken indimellem bliver afsindigt funky og næsten natklubs-agtig.

Afsluttende kulmination

Den musikalske udvikling bevæger sig konstant nye, interessante veje og kommer til at ende i en aldeles fascinerende kulmination. Den sidste af de 10-12 kortklippede film "Flugten"  skiller sig nemlig ud fra mængden af de øvrige, ganske abstrakte klip ved i højere grad at have en handling. En mand løber så hurtigt, han kan gennem både by- og naturlandskaber, og denne flugts intensivitet får bandet musikalsk illustreret på helt tryllebindene vis. En fantastisk afslutning, hvor al energi topper og efterlader én dybt imponeret.

Parringen af Mercury Rev og Det Danske Filminstitut må derfor siges at have været succesfuld. Endnu en garanteret interessant musikalsk oplevelse venter i aften søndag den 6. september, hvor det er de danske stumfilm, der står for tur til musikalsk illustrering.