Mellemblond: Loppen, Christiania, København

Mellemblond, Loppen, Christiania, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Mellemblond har gjort højt og tydeligt opmærksom på sig selv med Ude af mine hænder. Her markerede Kristoffer Munck Mortensen sig som en dejlig sanger med en drævende stemme, der både mestrede den stille ballade og det dybe rockgroove, altsammen på et stilsikkert dansk og en vidunderlig sans for de melodiske muligheder på sange som Ishånd og Paralyseret. Sine steder kan han minde om en C. V. Jørgensen med sit originale greb om det danske sprogs muligheder, når han på Ishånd "løber langsommere end livet", bare en af mange fede hooklines.

Mellemblond er en trio, hvor de to andre, nemlig den fede rockbassist Jens Hein og trommeslager Adrian Aurelius, også lige har turneret med The Raveonettes, for selvfølgelig har en Sune Wagner for længst fået øjnene op for lige den rytmegruppe. Og det var med den tur i ryggen, at de stillede op med det faste band på Loppen foran et ikke alt for talstærkt publikum, der blev vidner til et bjergtagende sæt, hvor der blev lagt ekstra farver på at den allestedsværende trombonespiller, Mads Hyhne og en smule af Jarno Varsted på mundharpe.

Bandet gik direkte på med den prægtige Ishånd, og så kom de fine sange som perler på en snor. Der var stor variation i triosamarbejdet, men det var for alvor på numre som uptemponummeret Træernes Triumf, at bandet kogte uimodståeligt, ikke mindst fordi Mads Hyhne altså har en speciel mesterlig følelse for, hvornår han skal gå ind og lægge tillægsfarver på. Ligesom det for alvor blev fedt, da Kristoffer Munck Mortensen skruede ned for tempoet og sang den betagende Ingen bilers horn, som simpelthen er en af de bedste sange, undertegnede har hørt på modersmålet i lang tid.

Dejlig koncert fra sangens mester og hans medsammensvorne.