Howl Baby Howl: Live på Loppen, Christiania, København

Howl Baby Howl, Loppen, Christiania, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Howl Baby Howl er et band, der er udspunget af to Roskildedrenges mangeårige venskab. De to - Jeppe Brix Sørensen og Silas Hagemann Tingleff - har en fremtoning på scenen, som var de skygger. Brix Sørensen er forsangeren og leadguitaristen, og vel at mærke en sæedeles kompetent en af slagsen, hvilket bands som Chimes & Bells nyder godt af for tiden. Og makkeren er en særdeles effektiv trommeslager med en pumpende og levende måde at spille trommer på med mange markeringer, og så leverer han en støttevokal, som giver de to en helt egen lyd. Problemet er dog, at de spiller med forskellige bassister, og det går ud over, hvor tighte de er i livesituationen. Som på denne aften, hvor de delte plakat med Mellemblond, og brugte bassisten fra den gruppe, den særdeles efne Jens Hein. Og det kunne høres, at ikke alle sange sad så tæt, som kunne ønskes.

Og det er synd. For Howl Baby Howl har en stribe særdeles iørefaldende og originale sange på lager, som på denne aften kom fra debutskiven og den næste, som de er i færd med at indspille. Fra den første plade fik vi særdeles genkendelige sange som den fantastisk fede Help Me Entertainer, She's Gone eller Hoodoo, som minder grangiveligt om bands som one hit wonder Mungo Jerry, og endelig den hurtige og igen særdeles catchy Carolina. Og det er i den grad sange, der formår at komme ud over kanten, og når bandet swinger mest, er det altså rhythm & blues af meget høj klasse. Og de momenter var der en del af.

Så jeg vil se frem til at høre bandet igen, når de får en fast livebesætning på plads, som er lige så sammenspillet som de to hovedpersoner. Men ellers var der som sagt gudeøjeblikke som netop Hoodoo, hvor Jarno Varsteds mundharpe klagede langt ind i et kogende bluesland, og uimodståelige Carolina, hvor også Mads Hyhne fik givet sit besyv med på sin magiske trombone, og det hele i den grad kom op at køre til sidst.