Martin Hall/Tone og Mike Sheridan: Kulturmaskinen, Odense

Martin Hall/Tone og Mike Sheridan, Kulturmaskinen, Odense

Odense er i disse dage vært for festivalen RoboDays, en "festival for legende, lærende og interaktive robotter", som arrangørerne selv formulerer det. Festivalen bød fredag aften også på et par koncerter, nemlig med først Martin Hall i samarbejde med Tone og siden Mike Sheridan. Med andre ord en etableret multikunstner og to unge, fremadstormende elektronika-håb.

Martin Hall + Tone ****

Martin Hall havde sammen med Tone alias elektronikamusikeren og sangerinden Sofie Nielsen og videokunstneren Kristian Ravn-Ellestad sammensat en performance særligt til aftenen. En performance bestående af minimalistisk elektronika med lejlighedsvise vokalindslag fra Sofie Nielsens naivistiske ungpigerøst, samplede stemmer og farvestrålende visuals.

Performancen kom lidt skævt i gang, da den blev indledt umiddelbart efter uddelingen af en pris til nogle lovende unge robotstuderende, og stemningen - og snakken - var derfor høj i salen. Trekløveret på scenen havde derfor noget svært ved at skaffe sig ørenlyd i begyndelsen af koncerten, og der måtte tysses meget rundt om i lokalet. Efterhånden indfandt roen sig dog, og man kunne begynde at nyde den stemningsfulde, minimalistiske og ambiente musik med regelmæssige beats og vokaler.

Folk med indsigt i Martin Halls univers kunne nikke genkendende til den tyske litterat Herbert Zeichners karakteristiske røst, der af og til dukkede frem i lydbilledet, ligesom også afdøde Irma Victoria og operasangerinden Andrea Pellegrini fra tid til anden meldte sig i højttalerne. Ud over at levere elektronik og stemme spillede Tone på et tidspunkt også på glas som en musikalsk effekt, der blev efterbehandlet i computeren med et smukt, stemningsfuldt resultat.

Den visuelle side var ganske smuk med både abstrakte figurer og mere eller mindre forvredne ansigter, telefoner under vand, vækkeure og skrivemaskiner. Den 45 minutter lange performance sluttede smut med lidt mere kendt stof, nemlig den mystiske, lange telefonsvarerbesked, der afslutter Martin Halls seneste album, "Hosptial Cafeterias" og lyder, som om den kommer fra enten en meget ulykkeligt forelsket person og/eller en stalker. En absolut spændende musikalsk oplevelse. Og nå ja, Martin Hall var jo også med til at bringe de såkaldte Robotdrenge til sejr i DR's Talent 2008-show, så han var da oplagt til en robotfestival.

Martin Hall og Tone kan i øvrigt igen opleves til Apart-festivalen på Platform4 i Aalborg torsdag den 17. september.

Mike Sheridan ****

Efter en lille pause blev det tid til den unge komet Mike Sherdian, der trods sine kun 18 år allerede har udgivet et album, "I Syv Sind", og oven i købet modtaget en Danish Music Award for det. Albummet har et år på banen og består primært af melankolsk og eftertænksom elektronika. Der var nu ikke meget fra albummet, undertegnede kunne genkende under Mike Sheridans koncert, hvor musikken var noget mere hårdtpumpet, men stadig minimalistisk, repetitiv og stemningsfuld.

Under Mike Sheridans koncert kom der for alvor gang i det ret avancerede lysshow, ligesom også Sheridan brugte storskærmen til diverse former for visuals, denne gang i den mere abstrake ende. Hvor meget af musikken, der egentlig var live, var så svært at gennemskue. En stor del syntes at afvikle sig selv fra ikke en, men to laptops, men Sheridan havde dog forholdsvis travlt med at skrue på knapper, så rendyrket playback var der næppe tale om. Og når der er tale om elektronisk musik, er vi jo alligevel ofte ude i en gråzone.

Efter 45 minutter var der pludselig pause. Noget af et antiklimaks for det dansende publikum, men så kunne man heldigivs more sig med mere elektro fra dj'sene ude i foyeren, inden Sheridan vendte tilbage efter 20 minutter og gav den mere gas. Absolut en hæderlig indsats fra det unge stjerneskud.