Soffie Viemose og A Girl In A Rat Suit: Lades Kælder, København

Soffie Viemose og A Girl In A Rat Suit, Lades Kælder, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Nogle genrer giver kun mening live, andre har meget sværere ved at gøre sig gældende på en scene. Soffie Viemoses musik er meget underspillet og tyst, hvor luften og stilheden er lige så vigtigt som lyden. Og så kan det være svært at komme igennem til et publikum, der ikke kender sangene, på et rocksted som Lades Kælder. Hvis ikke Soffie blev påvirket af den megen småsnak, så blev dem, der var kommet for at høre musikken det.

Man kunne sagtens høre, at materialet er rigtig godt, men det lykkedes ikke rigtig for Soffie at komme ud over scenen. Alene med sin Mac og sin mikrofon havde hun ikke ammunition nok til at fange folk, og sangene kom aldrig helt til deres ret.

Netop den megen luft og højt til loftet, der er på demoen, gjorde det også svært at genskabe i det lavloftede kælderlokale, og i modsætning til på indspilningerne var det de mest up-tempo numre, der fungerede bedst. En skam, for det stille er ellers hendes force, men de smukke lyde fik ikke plads og ro til at fungere. Det gjorde koncerten lidt anonym og uden den magi, der dominerer demoen.

Mere profileret var A Girl In A Rat Suit, der spillede bagefter. Line og hendes guitarist Kristian havde til gengæld massive tekniske problemer, og blev drillet af en forstærker, der ikke ville lyde, som de ville have den til. Selvom Line tog det i stiv arm, gjorde det alligevel koncerten til en lidt rodet oplevelse, og de kom aldrig helt op i gear.

Sangene var stadig gode, men de fik ikke solgt varen helt. Den balancegang imellem det cool, kluntede og catchy der gør demoen så god, lykkedes ikke på scenen i går. Men i betragtning af at det var deres første koncert nogensinde, gik det okay. Jeg tror stadig, vi har meget mere i vente fra det band.

De to koncerter viste på hver deres måde, hvor svært det kan være at spille koncerter med elektronisk musik. Der er ikke så meget at kigge på, og lyden er så vigtig. Det kræver en anden gennemtænkning end det klassiske rock line-up.