John Christensen: Guide til Bob Dylan - mennesket, myten, musikeren

John Christensen
Guide til Bob Dylan - mennesket, myten, musikeren

Bog /
Udgivelse D. 17.09.2009
Torben Holleufer

Få kunstnere er blevet behandlet så meget som Bob Dylan. Endevendt og fortolket i store mængder af biografier, essays, fanzines og så videre. Og nu kommer der oven i købet endnu en bog på dansk om fænomenet. Hvilket umiddelbart kan synes omsonst. For Bob Dylan handler altså rigtigt meget om tekster, og man må formode, at fans af manden som minimum vil være i stand til at læse det uudtømmelige lager af ting på Dylans modersmål. Så hvorfor overhovedet udgive endnu en bog på dansk om Bob Dylan? Svaret kunne være, at man her havde en guide og biografi, som er noget af det bedste, der nogensinde er skrevet om ikonet.

John Christensen har fulgt Bob Dylan siden 1960'erne, og han kender alle detaljerne. Ligesom det tjener ham til ros, at han ikke er ude på at male et skønmaleri af Dylan, men troligt har alle de menneskelige fejl og skyggesider med, fra da den unge folkesanger troligt negler plader fra vennerne, indtil politiet sågar må ind over og til de mange forhold og sidespring. Ligesom vi til sidst får et ret udførligt kildemateriale, diskografi og opdatering, så der er noget at gå videre med for den, som for alvor føler, at der er mere at hente efter at have læst Christensens guide.

En af fordelene ved forfatteren er, at han kender Amerika og dets historie og allerede har skrevet bøger om emnet. Og der er ingen tvivl om, at researchen både er grundig og fuldt troværdig, ligesom bogen er særdeles velskrevet med mange små og skæve oplysninger. Som dengang Bob Dylan spillede for Paven, og denne var ved at falde i søvn. Ligesom alle oplysninger er helt friske og der medtages så nye kilder som Billy Cross' erindringsbog Så langt så godt (tidligere anmeldt i Gaffa).

For den, der ikke kender Bob Dylan, er bogen en fremragende guide, ligesom den er så fuld af nye oplysninger og troligt gennemhuller myter og fordrejninger, som ikke mindst Dylan selv har liret af sig ved enhver given lejlighed. Som dengang han styrtede på motorcyklen oppe i Catskills-bjergene og en hel verden troede, at han var halvvejs død. Christensen fortæller den reelle historie om et vrag, som brugte den efterfølgende tid væk fra rampelyset til at blive nedtrappet. Og som kom en lille smule til skade.

Bogen er opbygget på en spændende måde, hvor der er plads til at dykke ned i særskilte temaer, som er dukket op i løbet af historien, som eksempelvis et længere stykke om protestsangeren Dylan eller et andet om The Band. Desuden slutter hvert kapitel med en række biografier over folk, der er nævnt i teksten.

Bogen er fremragende som guide til Bob Dylan. Og lige relevant som undervisningsmateriale og som læsestof for den, der troede at vide alt om Bob Dylan. Godt gået, John Christensen.

John Christensen:

Guide til BOB DYLAN - Mennesket, myten, musikeren.