Diana Krall: Falconer Salen, Frederiksberg

Diana Krall, Falconer Salen, Frederiksberg

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Som led i en større europæisk tour besøgte den canadiske jazzdiva Diana Krall lørdag aften København. Men selv om touren hedder Quiet Nights – og dermed signalerer en reference til sangerindens seneste album, som i altovervejende grad består af brasilianske bossa-novaer – var sæt-listen mest af alt et tilbageblik over Kralls karriere. Og dét er også en karriere, der er værd at se tilbage på: Fjorten fascinerende album - inklusive opsamlinger.

Krall er for jazzen, hvad Anne Sofie Mutter er for den klassiske musik: En musiker, der iscenesættes, så hun fremstår som en diva - konstant præsenteret som en sensuel, moden kvinde i store rober og i positurer og omgivelser, der emmer af glans og glamour. Men Krall er meget andet end det, hvilket hun også beviste under koncerten i Falconer Salen. Diana Krall er for eksempel også en kvinde med humor og selvironi. Især i løbet af første halvdel af koncerten fortalte hun om sig selv, sit familieliv, sit forhold til musik, sin gensynsglæde ved København, etc. Og vel at mærke på en sådan måde, at hun fik etableret en let stemning blandt sine fans i den udsolgte koncertsal.

Hendes investering i etableringen af den lette stemning var ganske givet god. For det fik en koncert, som også havde en del svage momenter, til alligevel at udløse stående ovationer. Sine steder slentrede divaen ganske enkelt for nonchalant gennem numrene – som spillede hun dem udelukkende for publikums skyld og ikke for selv at opdage nye facetter i dem. Andre steder viste hun sit værd – som sanger og pianist. Dét gjorde hun især i sin medrivende fortolkning af Tom Waits' afsindige Jockey Full Of Bourbon, i sin suveræne solofortolkning af Joni Mitchells smukke ballade Case of You og i sin meget, meget langsommelige fortolkning af Vinícius de Moraes, Norman Gimbel og Antonio Carlos Jobims Boy From Ipanema.

Alene disse tre højdepunkter opvejede den irritation, der indfandt sig i og med momenterne af nonchalance. I disse momenter var det, som om rutinen fik overtaget. Men i og med, at højdepunkterne – hvorunder man klart fornemmede Kralls oprigtige interesse for på stedet at søge det sublime udtryk – fordelte sig ud over hele koncerten, var konklusionen klar: Diana Krall er og bliver en enestående jazzsangerinde og -pianist. En af vor tids absolut største.

Diana Krall spiller i Musikhuset Århus 24. september