Times New Viking: Kaiserkeller, Reeperbahn Festival

Times New Viking, Kaiserkeller, Reeperbahn Festival

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Ohio-trioen Times New Viking har udgivet fire albums på fem år, hver især med 15-18 numre, og det seneste "Born Again Revisited" udkom i mandags i USA. Deres koncertenergi bekræftede min første tanke, at motoren er hyperaktivitet, energien i sig selv, for musikalsk er det et skramlet, oftest melodiforladt territorium - guitarbaseret indierock stærkt inspireret af Pavement og Sonic Youth, særligt sidstnævntes skæve klang og dynamikken mellem den kvindelige og mandlige vokal. Den amerikanske, lidt påtagede teenagevrede er ikke videre intelligent, men charmerende energisk, og i længden er detaljerne på plads, lydbilledet fint struktureret, og sange som "Martin Luther King Jr. Day" (fra "Born Again Revisited" 2009), "Teenage Lust" (fra "Present The Paisley Reich" 2007), "Faces On Fire" (fra "Rip It Off" 2008) og "Dance Walhalla" (fra "Dig Yourself" 2005) sidder lige i skabet.

De 150 tyske gæster i Kaiserkeller nåede aldrig helt op på Times New Vikings energiniveau, og det var lidt synd - for med den distance kommer Times New Viking ikke til sin ret. Lydbilledet er skramlet, trioen dyrker lofi-æstetikken i en grad, at deres livekoncert på mange måder lød bedre, end de rå optagelser gør på deres albums. Deres numre er korte eksplosive udladninger, og efter en larmende start, så fik trioen i fin stil leveret deres bedste numre midtvejs (førnævnte), men sluttede lidt tamt med talepauser om endelig at komme ud af Ohio, om at skrive sange om at tage stoffer og drikke whisky på scenen. Guitarist Adam Elliott er verdensfjern forgabt i at genfortolke Thurston Moore, mens trommeslager og sanger Jared Phillips virker som drivkraften, kreativt og energisk - begge er i øvrigt venstrehåndede, og får Times New Viking til at virke forvirrende spejlvendt. Bandets indiechick blikfang, Beth Murphy giver Vikings den sjæl og dybde, som adskiller dem fra, forestiller jeg mig, adskillige sure amerikanske collegebands, med høj vokal og dybe bas-synthfigurer, som giver numrene deres iørefaldende, legende karaktér. Det er kombinationen af den dybde og den skramlede energi, ikke variationen eller melodierne, der har startet den positive omtale.

Bandet, som turnerer flittigt, har kun spillet enkelte shows i Europa, men tager i september-oktober en længere tour gennem England, Tyskland, Frankrig og Norge, men når ikke til Danmark i denne omgang. Det kunne ellers være et oplagt Pop Revo 2010-act!