Mariah Carey: Memoirs Of An Imperfect Angel

Mariah Carey
Memoirs Of An Imperfect Angel

Album / Universal Music
Udgivelse D. 28.09.2009
Michael Jose Gonzalez

Memoirs Of An Imperfect Angel følger op på sidste års storsællert E=MC². På godt halvandet år er det sammen med The-Dream og Tricky Stewart lykkes sanglærken at spytte hele 17 nye sange ud, og desværre får man hurtigt fornemmelsen af, at det er gået en kende for hurtigt.
“Somewhere down the line you gon’ get what you deserve you fucking jerk”, hvisler Carey i åbningsnummeret Betcha Gon’ Know, der dog langtfra imponerer. Mariah Careys erklærede mål med denne plade er at være personlig, men hun forsvinder langt væk i en klæbrig produktion, der sammen med de sukkersøde melodier og honningstemmen kunne give selv Danielle Steel kvalme. Det bliver simpelthen for meget langt hen ad vejen, og væk er de groovy og funkede kvaliteter, der tidligere har udgjort fin klangbund for Careys vokale udskejelser. Balladerne er der til hobe, men de har ikke tidligere tiders smittende effekt, og det er ærligt talt svært at forestille sig ret mange nynne med på tarvelige numre som Inseparable eller Angels Cry. Så er Up Out My Face og More Than Just Friends langt friskere pust på albummet, og mod al forventning fungerer coverversionen af Foreigners I Want To Know What Love Is ganske godt. Det er dog ikke helt nok til at højne det samlede niveau på dette tolvte udspil fra popdivaen med det vanvittige stemmeregister.
Ifølge et engelsk ordsprog skal man ikke bedømme en bog ud fra omslaget. Dette gælder i sjældnere grad plader, hvilket Memoirs Of An Imperfect Angel er et perfekt eksempel på. Her giver de retoucherede fotos af en yderst letpåklædt og storbarmet Mariah Carey et vink med en vognstang om albummets kvalitative indhold.