Santana
The Woodstock Experience

Santana: The Woodstock Experience

2 x CD / Sony Music
Udgivelse D. 27.09.2009
Torben Holleufer

Det er egentlig en ret god idé, Sony fik, da de skulle fejre Woodstockfestivalens 40 års jubilæum. De ville alliere sig med Eddie Kramer, den legendariske producer og lydmand, som var den hovedansvarlige ved mikserpulten under scenen på den store festival. Han ville dirigere alle optagelser og var åben for interview. Og nu hvor Warner via filmen ville sidde på hele den visuelle side, måtte man ty til egne idéer. Og der var det altså en god idé dels at udgive hele sættet fra Woodstock med en række udvalgte kunstnere, der havde markeret sig specielt. Ikke mindst nogle af de kunstnere, der ikke havde fundet nåde for filmskaber Michael Wadleigh og hans folk og derfor ikke i første omgang var med i hans stærkt redigerede "dokumentar". Jeg tænker her især på Johnny Winter og Janis Joplin. Men også at genudgive de album, som de forskellige kunstnere var aktuelle med, da de markerede sig på Woodstock. Og for Santanas vedkommende var det deres første album.

Og det er jo et fænomenalt album, som allerede i 1990'erne udkom i en udgave med et par af numrene fra Woodstock. Et problem med Wadleighs film var, at han havde skåret en del i Michael Shrieves trommesolo på det epokegørende nummer, "Soul Sacrifice", og på denne udgave kommer nummeret i den oprindelige over 12 minutter lange udgave. Og holder til det. Ud over det, så skal man vist være specielt nørdet fan for at ville have de samme numre i to udgaver, men okay, som dokumentar er det i orden, at vi endelig har fået dokumenteret den optræden, som grundlagde hele Santanas ry og karriere.

Så alt i alt en spændende udgivelse, som viser et orkester, der tog deres mexikanske baggrund tilsat betydelige mængder af salsa og skabte deres helt egen og dybt originale rockmusik. Og som viser dem dengang, det hele var helt friskt, og man fungerede som en gruppe.

En fin udgivelse.