Jefferson Airplane: The Woodstock Experience

Jefferson Airplane
The Woodstock Experience

2 x CD / Sony Music
Udgivelse D. 27.09.2009
Torben Holleufer

Jefferson Airplane var et af rockens helt fornemme orkestre. I front havde man tre sangere af fineste karat, især Grace Slick og den drømmende Marty Balin havde sublimt lækre stemmer, der flød ind og ud mellem hinanden. Og deres kompositioner var dybt begavede lydrejser, som havde en lyd, som stadig er unik. Og på Woodstock var de det første band, der blev hyret og de kvitterede med en lang optræden, som først her er blevet dokumenteret fuldt ud. Efter at en del var kommet i brudstykker, eksempelvis mestersangene, White Rabbit og Somebody To Love som ellers kun er set i D. A. Pennebakers temmeligt oversete film fra Woodstock.

Og bandet var i topform på Woodstock, hvor også den anden del af orkestret, nemlig trioen bestående af guitaristen med den finske afstamning, Jorma Kaukonen, bassist Jack Cassady og trommeslager Spencer Dryden, som kaldte sig Hot Tuna, gav et fantastisk swingende sæt. Men til hovedbandets optræden gav de en række af de største ting fra plader som hovedværkerne Surrealistic Pillow og After Bathing At Baxter's, og man må beundre især Grace Slicks stemmebånd midt i festivalens kaos. Hendes version af det gamle Great Society-nummer, White Rabbit, er rent ud isnende. Ligesom sange som den fantastiske suite Won't You Try/Saturday Afternoon er klassisk kildrende og holder hele vejen selv her 40 år senere. Ligesom den overraskende hele 22 minutter lange version af Crosby, Stills, Nash & Young-nummeret Wooden Ships klæder bandet fantastisk.

På Woodstock havde bandet den faste sparringpartner fra San Francisco-scenen, den fine engelske klaverbokser, Nicky Hopkins, med, og hans lyriske spils kildevæld spredte rigtigt meget magi på indspilninger med bands som Quicksilver Messenger Service og Steve Miller Band, og han pynter på den i forvejen brede lyd hos Jefferson Airplane. Som altså leverede en mytisk koncert, som det næsten er kriminelt, at vi først har i fuld længde nu. Men tak til Sony.

Dertil kommer det sidste album fra bandet, som efterfølgende ville lave nogle soloting og derefter udvikle sig til Jefferson Starship i en mere funky og glat 1970'er-lyd. Albummet Volunteers var ikke med i den pakke, som Sony tidligere har udsendt med bandets ting, så nu er den udgivelse komplet. Og selv om albummet ikke er oppe og ringe med de foromtalte mesterværker, er det stadig en fuldt gyldig bærer af det forpligtende navn, Jefferson Airplane.

En plade, der er tæt på perfektion. Er du til psykedelisk, eller fan, så er den uomgængelig.