Lenka: med Bird, Lille Vega, København

Lenka, med Bird, Lille Vega, København

Lenka: med Bird, Lille Vega, København

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

To celloer og en human beatbox. En lidt underlig cocktail. Men herboende Bird har fundet ind til noget ganske særligt. Hvis man ikke kendte hendes lyd på forhånd, var det fuldstændigt umuligt at gætte, hvilken lydoplevelse der ville ramme én. For det er overraskende at erfare, hvor mange forskellige lyde der kan komme ud af en cello. Cello som bas, cello som percussion og selvfølgelig som harmoniinstrument sammen med vokale lyde og Birds lidt hæse stemme fik alle til at blive mundlamme over, hvor helstøbt og original Birds musik viste sig at være, den utraditionelle instrumentsammensætning til trods.

Bird var perfekt som opvarmningsband (selvom en hel koncert med trioen helt sikkert også ville være fin). Publikum kunne roligt stå og lytte, og musikken fordrede ikke, at man gik amok eller dansede vildt. Folk lyttede intenst, men samtidig rakte Bird langt ud over scenekanten med sin personlighed, og det blev på intet tidspunkt kedeligt. Sammen med musikkens pågående percussive karakter, blev alle i godt humør og fik lyst til mere musik.

Birds stil var halv-improvisatorisk og meget hyggelig/hjemlig. Lenkas derimod var ikke overladt til tilfældighederne og kørte på skinner.

Men det skal ikke opfattes negativt. Med Lenka i spidsen var alle de øvrige musikere på scenen, fem ud over Lenka, bare så færdighedsmæssigt overlegne, at der ikke var nogen fejl eller brug for feberredninger. Faktisk kunne de fleste spille på flere instrumenter, og der var ofte rotation mellem pladserne mellem numrene. I næstsidste nummer toppede Lenka dog dem alle ved bogstaveligt talt at spille trompet med den ene hånd og tangenter med dem anden.

Lenkas musik var enkel, lidt naiv og mere end en gang kom man til at tænke på noget folkemusikalsk. Det sidste måske, fordi mange af sangene havde betoninger på alle fire slag og måske, fordi Lenka sang med en næsten vibrato-løs stemme, som fik hende til at lyde meget uskolet. Lenka var leveringsdygtig i den ene særdeles melodiøse sang efter den anden, og det var intet problem at nynne med på sangene – også selvom man ikke havde hørt dem før.

Lenkas ”girl-next-door”-image og lidt barnlige, eventyragtige univers stod i skarp kontrast til de overbevisende musikalske præstationer, der kom fra alle på scenen, og det blev derfor ikke for meget, men et underholdende set-up.

Det er og bliver den lette genre, men Lenka udstak sine rammer fra starten og hun udfyldte dem perfekt. Hendes skuespillerbaggrund fornægtede sig ikke, og hun var levende og ”på” fra start til slut.

Eneste skår i glæden var lyden. Selvom om Lenka hyldede bandets lydmand fra scenekanten, så var den lydmæssige balance ikke i orden. Det ellers glimrende band fik omsluttet Lenkas vokal i en sådan grad, at det ikke var til at høre mange ord af teksten. Hvilket var superærgerligt, fordi hver sang faktisk bærer en lille historie i sig selv.

Lenka var en opløftende og munter oplevelse. Bird var en horisontudvidende og imponerende ditto. Og til sammen leverede de simpelthen musikalsk underholdning af bedste kvalitet og hvis koncerten havde gentaget sig, skulle den bestemt være anbefalet til venner og bekendte.