Camera Obscura: Loppen, København

Camera Obscura, Loppen, København

Camera Obscura: Loppen, København

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Det ville være en overdrivelse at kalde Camera Obscura originale. De befinder sig i en musikalsk niche, der har være udforsket i stort set samtlige årtier siden halvtredsernes ballroom-ballader. Endnu mere tilfældet live end på deres studieindspilninger giver det heller ikke meget mening at fremhæve enkelte numre. Camera Obscura bevæger sig nemlig på en uhyre stabil platform af stilsikkert materiale, der smelter sammen til én behagelig glad masse. Nej, der er ikke mange kanter at skære sig på, når skotterne fremfører deres uhyre stramme og lettere forudsigelige popmelodier. Men hold kæft det er catchy.

Personlighed mangler de dog ikke, og den brændende lyriske ironi, der karakteriserer deres bagkatalog, personificeres af frontkvinde Tracyanne Campbell på scenen. Med sit komprimerede snævre vokalregister og exceptionelt søde accent havde hun publikum i sin hule hånd, og hvert beskedne ”Thank you, you’re great” udløste næsten større applaus end numrene.

Der eksisterede koncerten igennem en sær distance mellem publikum og musik, der nærmest uden at tage sig af hinanden smeltede sammen i en slags humørsymbiose. Som Campbell også bemærkede, så bar koncerten mere en stemning af en afslappet fest med et fantastisk liveband end en egentlig koncert, hvilket på alle mulige måder klædte både Camera Obscura og publikum.

Der er nemlig en tid og et sted til alting. Og så dybt det nu engang kan være at overvære f.eks. Animal Collectives soniske gøglerier, er det bare nogle gange rarere at slappe af og lade sig overdynge af behagelig fløjlsblød popmusik. Og det er lige præcis hér, at Camera Obscura skiller sig ud, og kommer så tæt på enestående, som man kan i den mest udbredte genre af vestlig musik. Kunsten at efterlade sig et glad og afslappet publikum, men uden at sanseligt understimulere det under koncerten, er en kunst mestret af fåtallet.