Nikolaj Nørlund: Horsens Ny Teater

Nikolaj Nørlund, Horsens Ny Teater

Nikolaj Nørlund: Horsens Ny Teater

Nikolaj Nørlund udgav i august sit - med rette - meget roste femte dansksprogede soloalbum, "Tid Og Sted". Et nedbarberet album indspillet med enkle, stærke sange og kun Nørlund på sang, guitar og keyboard, bassisten Anders Christensen og trommeslageren Jakob Høyer. Og det er også de tre, der for tiden er på turné sammen. Turnéen begyndte i weekenden i Copenhagen Jazzhouse, hvor GAFFA desværre i sidste øjeblik blev forhindret i at være til stede, og i stedet anmelder vi Nørlund & Co. på turens andet bymæssige stop, i Horsens Ny Teater.

Konceren fandt sted i den ganske lille, men fyldte Kvium Salen, med plads til cirka 50 siddende gæster og fantastiske Michael Kvium-malerier på væggene. Koncerten blev oven i købet indledt med en lille velkomst ved Horsens Ny Teaters direktør Kim Bisgaard Pedersen. Herefter trådte Nørlund, Christensen og Høyer op på scenen, selvom Nørlund var lige ved at falde på vejen op. Med andre ord en elegant indledning med et lille kiks, og det skulle vise sig at blive meget betegnende for koncerten. Mere herom senere.

Nørlund & Co. åbnede i fornem stil med den afdæmpede "Slet Ikke Dig" fra det fortrinlige 1997-album "Nye Optagelser", med Nørlund på sang og guitar, Christensen på keyboard og Høyer på trommer. Christensen og Høyer er fremragende og meget stemningsskabende musikere, der også er kendt fra en lang række andre rock- og jazzsammenhænge, eksempelvis Marie Fisker, Savage Rose, The Raveonettes, Jakob Bro og mange flere. De lagde en fortrinlig, diskret bund og nærmest filmisk bund under Nørlund, der i øvrigt er en ganske hæderlig guitarist. Senere kom der lidt mere gang i rytmesektionen på sange som "Tid Og Sted" og "Momentum", hvor Anders Christensen skiftede til bas.

Akustisk mislyd
Efter en håndfuld sange tog Nørlund en akustisk guitar frem, mens Anders Christensen fik rejst sin kontrabas. Det blev først til den smukke "Verdensmester", hvor Nørlund dog måtte kæmpe med et mindre hosteanfald. Siden kom endnu en stribe akustiske sange, hvor den ellers gode stemning blev en smule generet af en lille, men dog markant småskrattende mislyd på den akustiske guitar - muligvis fra en løs forbindelse i kablet. Ironisk nok kunne mislyden blandt andet høres, mens Nørlund sang ordene "Det virker så rent" fra nummeret "Virker Bekendt". Stemningen var ellers god i den lille sal, hvor publikum klappede begejstret, og Nørlund kom med små, veloplagte bemærkninger. Jakob Høyers underspillede, men meget effektive brug af fodbjælder (ja, det lyder bedre, end det ser ud) fungerede også fortrinligt.

Siden fandt Nørlund igen den elektriske guitar frem, og mislyden forsvandt. Nu var det tid til lidt mere rockede sange som "Er Det I Aften?", "Resume" og "Indre By", hvor Nørlund kastede sig ud i en ganske velspillet guitarsolo. Nørlund forsøgte også fiffigt at bilde publikum ind, at han og bandet skulle varme op til "nogle, der hedder YouTube" og kommer til byen næste år...

Efter halvanden time og 17 fortrinlige numre med mundrette og poetiske dansksprogede tekster - især hentet fra "Tid Og Sted" og "Nye Optagelser", men også fra eksempelvis Michael Strunge-fortolkningerne "Navnløs", Leonard Cohen-fordanskningerne "På Danske Læber" og H.C. Andersen-hyldesten "Andersens Drømme" - sagde Nørlund & Co. tak for i aften. De lod sig dog klappe ind til hele fem ekstranumre, sluttende med den meget smukke "Under Fremmed Flag", et af de bedste numre på hans nye album. Konklusionen må lyde, at det blev en ganske fin og meget intim koncert, hvor kun den småskrattende akustiske guitar trak lidt ned. Hvis der kommer styr på den, er der god grund til at forvente sig meget til de kommende koncerter på Nikolaj Nørlunds efterårsturné.

Nikolaj Nørlunds turné fortsætter til:

Torsdag 8. oktober – Studenterhuset Aalborg
Fredag 9. oktober – Voxhall, Aarhus